Ustawienia

Social Media

Przełącznik języków

Wyniki konsultacji GSM1800

Komentarz do stanowisk i opinii zgłoszonych w trakcie konsultacji w sprawie sposobu rozdysponowania i zagospodarowania wolnych częstotliwości z zakresu 1710 - 1730 MHz i 1805 - 1825 MHz (pasmo GSM 1800).

 

Niniejszy komentarz zawiera krótkie omówienie stanowisk i opinii, które napłynęły w trakcie konsultacji oraz na zakończenie wstępne stanowisko Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Pełne teksty stanowisk i opinii umieszczono na stronie UKE.

W wyznaczonym terminie do UKE wpłynęła jedna opinia i trzy stanowiska. Krótkie omówienie zamieszczono w kolejności uwzględniającej termin napływania do UKE.

  

I. Opinia nadesłana przez dr inż. Jarosława M. Janiszewskiego

Celem opinii jest analiza możliwości wykorzystania zakresów 1710-1730 MHz i 1805-1825 MHz dla systemów innych niż GSM.

Na wstępie przedstawiono uwarunkowania wynikające z Tablicy Przeznaczeń oraz z Regulaminu Radiokomunikacyjnego. Przytoczone informacje wskazują na możliwość wykorzystania tego zakresu częstotliwości również przez służby stałe, szczególnie w terenach wiejskich i słabo zaludnionych.

W dalszej części poddano analizie systemy, które oferują transmisję danych o dużych przepływnościach: WiMax, CDMA2000 EVDO i UMTS, z której wynikają następujące wnioski:

  • WiMax – standard nie przewiduje pracy sytemu WiMax w zakresie poniżej 2 GHz. Nie produkuje się także sprzętu w tym zakresie. Nie ma zatem obecnie możliwości wykorzystania tego rozwiązania w zakresie częstotliwości GSM1800.
  • CDMA2000 EVDO – system z bezpośrednim rozpraszaniem widma, wykorzystujący kanał o szerokości 1,25 MHz. EVDO jest nowym standardem szerokopasmowej transmisji danych zastosowanym przez wielu operatorów systemów komórkowych CDMA na świecie (Korea, Czechy, Rumunia, Rosja i USA). EVDO mogłoby być dobrym kandydatem dla zrealizowania usług szerokopasmowej transmisji danych na dużych obszarach. Wiele dostępnych kanałów pozwala zbudować rozległe sieci i daje szansę na uzyskanie wymaganych prędkości. Jednak nie znane są przypadki produkcji sprzętu pracującego w tym zakresie. Zebrane opinie wskazują, że, producenci byliby zainteresowani produkcją gdyby zapotrzebowanie było rzędu co najmniej 100 000 terminali.
  • UMTS – spodziewany rozwój systemu UMTS może prowadzić do zwiększenia zapotrzebowania na częstotliwości radiowe i jednym z rozwiązań może być wykorzystanie częstotliwości nie używanych przez systemy GSM 1800. Propozycja zmiany przeznaczenia zakresów 1710-1730 MHz i 1805-1825 MHz dla systemu UMTS daje szansę wyłonienia jeszcze jednego operatora UMTS. Rozwiązanie takie dopuszcza ECC (CEPT) Zmiana przeznaczenia zakresu wymaga jednak przeprowadzenia koordynacji transgranicznej tych częstotliwości.

 

  

II. Stanowisko nadesłane przez PTK „CENTERTEL” Spółka z o. o.
(01-230 Warszawa, ul. Skierniewicka 10a)

W stanowisku zawarto opinię, że warunki ostatnio przeprowadzonych postępowań przetargowych obarczone były wieloma niedoskonałościami.

Należy rozważyć propozycję podjęcia prac nad nowelizacją rozporządzenia o postępowaniach przetargowych, w ten sposób aby uwzględniały następujące elementy w ocenie:

  • Zwiększenie wagi aukcji kosztem obecnie preferowanej „beauty contest”.
  • Określenie zasad na jakich aukcje mogłyby być przeprowadzane.
  • Nowe spójne kryteria, które w sposób jednoznaczny określą preferencje regulatora w odniesieniu do przedsiębiorców ubiegających się o wolne częstotliwości.
  • Nowa metodologia oceny i wyboru przedsiębiorcy ubiegającego się o wolne zasoby częstotliwości, a w szczególności sposobu określenia tzw. minimum kwalifikacyjnego, oraz procedury umożliwiającej dokonanie wyboru kolejnej oferty w przypadku gdy zwycięzca postępowania przetargowego, nie złoży wniosku o rezerwację częstotliwości.
  • Wprowadzenie rozwiązań umożliwiających eliminację wątpliwych pod względem ekonomicznym i niewiarygodnych ofert w fazie wstępnej postępowania przetargowego oraz silniejszych sankcji w przypadku rezygnacji przez oferenta gdy postępowanie rozstrzygnięto na jego korzyść – wykorzystanie metodologii z ustawy o zamówieniach publicznych.

W związku z faktem, że PTK CENTERTEL posiada mniej kanałów od pozostałych operatorów w zakresie GSM 900 operator podkreśla potrzebę pozyskania dodatkowych 33 kanałów w paśmie GSM 1800. Pozyskanie dodatkowych 33 kanałów radiowych przez PKT „Centertel” pozwoli zwiększyć pojemność sieci oraz zapewni niezbędne zasoby na potrzeby współpracy z operatorami MVNO, a tym samym będzie przeciwdziałać degradacji jakości usług wynikających z przewidywanego zwiększenia ruchu. Umożliwi również wprowadzenie wielu nowatorskich rozwiązań technologicznych zaspakajając tym samym zapotrzebowanie użytkowników na coraz nowocześniejsze usługi związane z szerokopasmowym przesyłem danych (np. transmisja obrazu, szybki dostęp do Internetu, interaktywny m-commerce itp.).

  

III. Stanowisko nadesłane przez PTC Spółka z o. o.
(02-222 Warszawa, Al. Jerozolimskie 181)

Rozdysponowanie częstotliwości pomiędzy obecnych operatorów będzie sprzyjało rozwojowi nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej oraz przyczyni się do jej efektywnego wykorzystania. Ponadto będzie miało wpływ na poprawienie efektywności wykorzystania widma, wspieranie innowacji, większą elastyczność dla użytkowników oraz przyczyni się do usuwania sztucznych ograniczeń w procesie konwergencji, szczególnie pomiędzy usługami w sieci stacjonarnej oraz sieci ruchomej.

Odpowiednie rozdysponowanie wolnych zakresów częstotliwości pomiędzy obecnych operatorów pozwoli na lepszą rozbudowę istniejących sieci telekomunikacyjnych i zwiększy ich efektywność. Będzie to miało bezpośrednie przełożenie na obniżenie kosztów eksploatacji sieci oraz kosztów świadczenia usług, co w rezultacie powinno przełożyć się na obniżenie kosztów ponoszonych przez użytkowników.

Wolne zakresy częstotliwości 1710 – 1730 MHz i 1805 – 1825 MHz powinny być rozdysponowane w podziale na 3 pule kanałów z przeznaczeniem do wykorzystania przez systemy mobilne GSM 1800. Przewiduje się również zaoferowanie usługi połączeń stacjonarnych, w szczególności w terenach wiejskich i podmiejskich.

  

IV. Stanowisko nadesłane przez POLKOMTEL S.A.
(02-676 Warszawa, ul. Postępu 3)

Uwagi ogólne:

  • Korzystny jest proces konsultacji przed ogłoszeniem właściwego postępowania przetargowego.
  • Rozpoznanie wszystkich wniosków powinno nastąpić łącznie w jednym postępowaniu, którego stronami są wszyscy wnioskodawcy.
  • Przeprowadzenie przetargów przez Prezesa UKE powinno nastąpić dopiero po rozstrzygnięciu wszystkich sporów prawnych w stosunku do wniosków złożonych w przeszłości, co zapewni bezpieczeństwo obrotu częstotliwościami.
  • Prezes powinien poinformować wnioskodawców o możliwości rozdysponowania częstotliwości bez przetargu pod warunkiem zmodyfikowania wniosków.
  • Jeśli jednak będzie potrzeba przeprowadzenia przetargu to powinien on obejmować 3 ciągłe bloki zawierające podobna liczbę kanałów. Każdy inny podział jest niekorzystny i nieefektywny.
  • Kryteria powinny być ograniczone jedynie do kilku elementów. Dotychczas od oferentów wymagano zbyt obszerne informacje techniczne, finansowe i marketingowe. Jest to bardzo pracochłonne dla oferentów oraz dla Prezesa, który musi dokonać analizy olbrzymiej ilości danych nie mających wpływu na konkurencyjność.

Uwagi szczegółowe:

Kryteria oceny ofert powinny zostać ograniczone do kilku elementów i opierać się na następujących czynnikach:

1. Czynniki mające wpływ na wzrost konkurencyjności na rynku tj:

  • Obligatoryjna gwarancja świadczenia usług telekomunikacyjnych w terminie 1 roku od uzyskania rezerwacji częstotliwości na obszarze obejmującym nie mniej niż 20% populacji kraju. Pozwoli to na uniknięcie ubiegania się o rezerwację w celach spekulacyjnych.
  • Rzetelność w procesach rynku telekomunikacyjnego tj. realizacji zobowiązań przedstawionych przez oferentów w ramach składanych ofert.
  • Wykorzystywanie sieci wnioskującego operatora przez innych operatorów w ramach roamingu krajowego oraz przez MVNO. Efektywnym i szybkim sposobem wzrostu konkurencji na rynku jest udostępnianie sieci telekomunikacyjnej innym podmiotom, świadczącym usługi telekomunikacyjne użytkownikom końcowym.

2. Deklarowana przez oferenta opłata:

Proponuje się przyjąć zasadę obliczania punktów wprost w oparciu o zadeklarowaną w ofercie kwotę.

Za szczególnie istotne należy uznać stworzenie racjonalnych gwarancji prawnych (wprowadzenie stosownych zapisów do Pt) wywiązywania się przez oferenta, który wygrał przetarg i uzyskał rezerwację częstotliwości, ze zobowiązań wynikających z oferty.

Wolne zakresy częstotliwości 1710 – 1730 MHz i 1805 – 1825 MHz powinny być rozdysponowane w podziale na 3 ciągłe bloki po 33 kanały co wyeliminuje konieczność przeznaczenia części widma na kanały ochronne.

  

Wstępne stanowisko Prezesa UKE

Aktualnie pięciu operatorów złożyło wnioski o dokonanie rezerwacji częstotliwości. Łącznie wszystkie wnioski obejmują 227 kanałów, zatem przeprowadzenie przetargu jest obligatoryjne.

Powyższe opinie wskazują, że obecnie możliwą przy spełnieniu określonych warunków alternatywą dla praktycznego wykorzystania zakresu częstotliwości 1710 – 1730 MHz i 1805 – 1825 MHz przez systemy inne niż GSM 1800 jest system UMTS. Biorąc to pod uwagę, a także biorąc pod uwagę następujące bardzo szybko zmiany technologiczne i trudność przewidzenia ich w perspektywie wielu lat okresu rezerwacji Prezes UKE rozważa możliwość rozdysponowania częstotliwości w taki sposób, żeby nie przesądzać ich przeznaczenia na cały okres rezerwacji i zapewnić możliwość zmiany sposobu wykorzystania częstotliwości zgodnie z rozwojem rynku i zapotrzebowaniem klientów. W takim przypadku ograniczenia rezerwacji obejmowałyby jedynie zgodność z prawem, zgodność z Krajową Tablicą Przeznaczeń Częstotliwości i planami zagospodarowania częstotliwości, uzgodnienia z krajami sąsiednimi oraz niezakłócanie innych systemów pracujących w tym i sąsiednich zakresach częstotliwości.

  

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2006-08-23)
Udostępnienie informacji: (Anna Lewandowska) / (2007-01-04 12:14)
Ostatnia zmiana: (Artur Marek) / (2009-10-05 10:57)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 19.09.2025 10:54