Wyniki konsultacji decyzji dla Aster na rynku 9
16 maja 2008
Stanowiska konsultacyjne oraz komentarz Prezesa UKE w sprawie ustalenia pozycji Aster Sp. z o.o. na rynku zakańczania połączeń w sieci stacjonarnej.
W dniach od 21 marca do 21 kwietnia 2008 roku Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przeprowadził postępowanie konsultacyjne dotyczące projektu decyzji w sprawie ustalenia, że na rynku świadczenia usługi zakańczania połączeń zgodnym z obszarem stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej ASTER Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie nie występuje skuteczna konkurencja, wyznaczenia ASTER Sp. z o.o. jako przedsiębiorcy telekomunikacyjnego zajmującego znaczącą pozycję na tym rynku i nałożenia na tego przedsiębiorcę obowiązków regulacyjnych.
W wyznaczonym na konsultacje terminie do UKE wpłynęły dwa niezastrzeżone stanowiska konsultacyjne ASTER Sp. z o.o. i GTS Energis Sp. z o.o., które publikujemy w załączniku u dołu tej strony.
Ponadto dnia 21 kwietnia 2008 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej otrzymał od Komisji Europejskiej pismo dotyczące przedmiotowego rynku (pismo w załączeniu).
Komisja Europejska w piśmie tym przypomniała swoje uwagi wyrażone wobec wcześniejszych notyfikacji i wezwała Prezesa UKE do dokładnego monitorowania rozwoju stosowanych przez operatorów alternatywnych stawek za zakańczanie połączeń oraz, jeśli to konieczne, do interwencji i nałożenia efektywnej regulacji cen także na operatorów alternatywnych.
Komisja nadmieniła, że najwłaściwszym sposobem osiągnięcia efektywnie uregulowanych stawek za zakańczanie połączeń byłoby oparcie ich kalkulacji na modelu kosztowym, biorącym pod uwagę konieczność osiągnięcia przez operatorów alternatywnych efektywności w pewnym okresie. Komisja zauważyła również, iż w związku z obecnie podjętymi pracami w ramach Europejskiej Grupy Regulatorów oraz przez Komisję, zmierzającymi do osiągnięcia spójnej metody kalkulacji kosztów dla regulacji zakańczania połączeń, Komisja wzywa Prezesa UKE do ponownego rozważenia swojej analizy niezwłocznie po ustaleniu spójnego podejścia na poziomie europejskim.
Komentarz Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej
do uwag i opinii zgłoszonych w trakcie postępowania konsultacyjnego projektu decyzji Prezesa UKE w sprawie ustalenia, że na rynku świadczenia usługi zakańczania połączeń w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej Aster Sp. z o.o., zgodnym z obszarem sieci, w której następuje zakończenie połączenia, nie występuje skuteczna konkurencja, wyznaczenia Aster Sp. z o.o. jako przedsiębiorcy telekomunikacyjnego zajmującego znaczącą pozycje na tym rynku oraz nałożenia obowiązków regulacyjnych.
Niniejszy komentarz przedstawia stanowisko Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (zwanego dalej Prezesem UKE lub Regulatorem) do niezastrzeżonych uwag i opinii, które napłynęły w trakcie postępowania konsultacyjnego, przeprowadzonego w dniach 21 marca – 21 kwietnia 2008 r., dotyczącego projektu decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w sprawie stwierdzenia, że na rynku świadczenia usługi zakańczania połączeń w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej Aster Sp. z o.o., (zwanej również Aster lub Spółką) zgodnym z obszarem sieci, w której następuje zakończenie połączenia, nie występuje skuteczna konkurencja, wyznaczenia Aster Sp. z o.o. jako przedsiębiorcy telekomunikacyjnego zajmującego znaczącą pozycje na tym rynku oraz nałożenia na tego przedsiębiorcę obowiązków regulacyjnych.
W wyznaczonym terminie wpłynęły dwie niezastrzeżone opinie zgłoszone przez:
- Aster Sp. z o.o.,
- GTS Energis Sp. z o.o.
STANOWISKO KONSULTACYJNE ASTER SP. Z O.O. Z DNIA 18 KWIETNIA 2008 r. (PISMO NR DSR/T/28/2008).
W opinii Aster, Spółka nie jest przedsiębiorcą, który realizuje usługę zakańczania połączeń dla swoich abonentów, jako że nie jest właścicielem i nie zarządza w całości siecią, w której zakańczane są połączenia. Zdaniem Aster, świadczy o tym fakt, iż Spółka nie ma komercyjnie uruchomionych własnych urządzeń komutacyjnych. Usługę komutacji, obsługę ruchu telefonicznego oraz zarządzanie udostępnioną w tym celu numeracją świadczy dla Aster GTS Energis Sp. z o.o. (zwana dalej GTS.) Aster wskazuje, iż z technicznego punktu widzenia realizacja usługi zakańczania połączeń w sieci Aster przez innych przedsiębiorców telekomunikacyjnych jest praktycznie niemożliwa lub obarczona bardzo dużymi, nieuzasadnionymi kosztami. Nałożenie przez Prezesa UKE obowiązków wynikających z projektu decyzji naruszałoby, zdaniem Spółki, zasadę proporcjonalności.
Ponadto, Spółka wskazała, iż zgodnie z decyzją Prezesa UKE z dnia 26 kwietnia 2007 r., znak: DRTD-SMP-6043-36/06(10), GTS został uznany za przedsiębiorcę telekomunikacyjnego zajmującego znaczącą pozycję na rynku świadczenia usługi zakańczania połączeń w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej GTS. Zdaniem Aster, rodzi to pytanie, czy wskazana decyzja nie odnosi się także do sieci Spółki, a co za tym idzie, czy konsultowana decyzja nie jest przez to bezprzedmiotowa.
Dodatkowo, zdaniem Aster, Prezes UKE błędnie rozumie rynek geograficzny. Aster zauważa, że rynek geograficzny nie jest tożsamy z publiczną siecią danego operatora, lecz z obszarem tej sieci. Na poparcie, Spółka przywołuje brzmienie § 4 w zw. z § 2 pkt 9 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 października 2004 r. w sprawie określenia rynków właściwych podlegających analizie przez Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty (zwanego dalej Rozporządzeniem) oraz art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Spółka twierdzi, że rynek świadczenia usługi zakańczania połączeń głosowych w poszczególnych stacjonarnych publicznych sieciach telefonicznych określa się jako rynek zgodny z obszarem sieci, w której następuje zakończenie połączenia (nie zaś samą sieć). Aster zauważa, iż na danym obszarze sieci jednego przedsiębiorcy telekomunikacyjnego może występować wielu innych przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
W ramach postępowania prowadzonego w związku z analizami rynków właściwych ustalono, że Spółka posiada abonentów telefonicznych, którym zapewnia realizację połączeń w swojej sieci stacjonarnej - określonej jako sieć Aster. Fakt ten potwierdza, że operator dysponuje w całości lub w części stacjonarną siecią telekomunikacyjną, w której realizowane są połączenia telefoniczne przychodzące i wychodzące do/od abonentów Spółki. W oparciu o powyższe informacje, Prezes UKE uznał, iż Aster działa na rynku zakańczania połączeń w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej. Nie ma na to wpływu fakt braku posiadania elementów sieci potrzebnych do samodzielnej realizacji połączeń telefonicznych np. punktów styku sieci z innymi operatorami.
Jak zauważyła Spółka w stanowisku konsultacyjnym, komutację połączeń kupuje od GTS Energis Sp. z o.o. Zgodnie z informacjami znajdującymi się w posiadaniu Prezesa UKE wynika, iż Spółka ... (dane zastrzeżone). Do wymiany ruchu pomiędzy swoimi abonentami a abonentami innych operatorów telekomunikacyjnych, Spółka wykorzystuje elementy infrastruktury technicznej należące do operatorów sieci, z którymi współpracuje w oparciu o umowy o połączeniu sieci. Warunki połączenia sieci oraz zasady rozliczeń za wymianę ruchu pomiędzy operatorami współpracującymi w połączonych sieciach wskazują jednak, że Spółka, pomimo braku fizycznych punktów styku z innymi operatorami, dokonuje wymiany ruchu, ustala warunki zakańczania połączeń oraz osiąga przychody z usługi zakańczania połączeń we własnej sieci.
Tym samym, należy uznać, iż Aster dysponuje siecią telekomunikacyjną umożliwiającą jej świadczenie usług telefonicznych na rzecz własnych abonentów (połączeń kierowanych do abonentów Aster), co z kolei determinuje jej obecność na omawianym rynku właściwym.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że brak jest technicznej możliwości zakańczania połączeń przez innego operatora w sieci Aster. Każdy operator bowiem świadczy usługi połączeń na rzecz własnych abonentów, a tym samym jest jedynym podmiotem mogącym zakończyć połączenie we własnej sieci.
Należy również zauważyć, iż postępowanie prowadzone w stosunku do GTS w zakresie zakańczania połączeń w sieci tego operatora nie jest tożsame z obecnie prowadzonym postępowaniem w stosunku do Aster. Dotyczyło ono bowiem nie tylko wykorzystania infrastruktury technicznej, którą dysponuje GTS lecz również faktu realizowania połączeń telefonicznych do abonentów GTS.
Pomimo, że zarówno połączenia w zakresie sieci Aster jak i GTS mogą być zestawiane przy wykorzystaniu tych samych elementów infrastruktury technicznej, to każdy z tych operatorów świadczy usługi na rzecz własnych abonentów (realizacji połączeń do własnych abonentów). Tym samym, mamy do czynienia z dwiema funkcjonalnymi sieciami telekomunikacyjnymi i w związku z tym w stosunku do każdego z tych operatorów prowadzone jest odrębne postępowanie w tym zakresie.
Odnosząc się do uwagi Spółki dotyczącej obszaru sieci operatora, to należy podkreślić, że przez pojęcie to należy rozumieć obszar, na którym operator realizuje usługi telekomunikacyjne na rzecz swoich abonentów czyli obszar sieci tego operatora. Rozporządzenie stwierdza, że jako rynek, o którym mowa w par. 2 pkt 9 określa się rynek zgodny z obszarem sieci, w której następuje zakończenie połączenia. Każda z sieci, w których zakańczane są połączenia stanowi rynek samoistny, unikalny i odmienny od innych rynków i na tak określonym rynku z całą pewnością nie będzie drugiego operatora o identycznym zasięgu. Zwrócić należy uwagę na fakt, że Rozporządzenie nie odnosi się do żadnych pojęć geograficznych czy podziałów administracyjnych, lecz wyłącznie do unikalnej topografii sieci, w której jedynym dostawcą usługi zakończenia połączenia jest Aster.
STANOWISKO KONSULTACYJNE GTS ENERGIS SP. Z O.O. Z DNIA 11 KWIETNIA 2008 r. (PISMO NR DSR/968/2008).
W opinii GTS Energis Sp. z o.o. nałożenie obowiązków związanych z posiadaniem znaczącej pozycji na rynku świadczenia usługi zakańczania połączeń jest nieuzasadnione z powodu braku możliwości technicznych ich realizacji i będzie możliwe w pełnym zakresie dopiero po uruchomieniu przez Aster punktów styku sieci między innymi z Telekomunikacją Polską S.A. oraz uruchomieniu przez Aster własnych urządzeń komutacyjnych dla abonentów podłączonych do tych urządzeń. GTS podkreśla, iż obecnie Aster nie posiada punktów styku z żadnym z przedsiębiorców telekomunikacyjnych, które umożliwiałyby wymianę ruchu międzysieciowego.
Uwaga zgłoszona przez GTS jest tożsama z uwagami zawartymi w stanowisku Aster, do których odniesienie znajduje się w pierwszej części komentarza.
Metryka ze strony archiwalnej
Autor informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2008-05-16) |
Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2008-10-07 15:15) |
Ostatnia zmiana: | (Artur Marek) / (2009-10-09 11:41) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip
Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzalkowski |
Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
Data publikacji: | 19.09.2025 10:54 |