Konsultacje projektów regulacji dla hurtowego rynku usługi lokalnego dostępu w stałej lokalizacji
07 marca 2016

Prezes UKE rozpoczyna postępowanie konsultacyjne projektu decyzji i postanowienia dla hurtowego rynku usługi lokalnego dostępu w stałej lokalizacji.
Prezes UKE rozpoczyna postępowanie konsultacyjne projektu decyzji regulacyjnej dla hurtowego rynku usługi lokalnego dostępu w stałej lokalizacji (LLU) na obszarze całego kraju, z wyłączeniem 26 obszarów gminnych oraz projektu postanowienia stwierdzającego skuteczną konkurencję na tychże 26 obszarach gminnych.
Projekt decyzji zakłada nałożenie na operatora SMP (Orange Polska S.A.) obowiązków: dostępu, niedyskryminacji, przejrzystości, rachunkowości regulacyjnej, kontroli cen (z wyłączeniem w pełni światłowodowych pętli lokalnych) oraz przygotowania oferty ramowej (z wyłączeniem w pełni światłowodowych pętli lokalnych). Z kolei projekt postanowienia stwierdza, że na 26 obszarach gminnych hurtowego rynku usługi lokalnego dostępu w stałej lokalizacji występuje skuteczna konkurencja. W przekonaniu Prezesa UKE przedstawiona koncepcja regulacji odzwierciedla aktualną sytuację konkurencyjną na rynku usługi lokalnego dostępu w stałej lokalizacji. Wyniki przeprowadzonej przez UKE analizy wykazały, że na 26 obszarach gminnych występują takie warunki konkurencji, które nie uzasadniają uznania na tych obszarach Orange Polska S.A. za przedsiębiorcę o znaczącej pozycji rynkowej. W celu dokładnej oceny warunków konkurencji na obszarach gminnych Prezes UKE przyjął następujące kryteria:
- na danym obszarze gminnym działa przynajmniej trzech (w tym Orange Polska S.A.) operatorów świadczących detaliczną usługę szerokopasmowego dostępu do Internetu;
- na danym obszarze gminnym udział procentowy liczby klientów Orange Polska S.A. na rynku dostępu lokalnego w stałej lokalizacji na poziomie detalicznym do całości liczby klientów nie przekracza 40%;
- zachodzi sytuacja, w której przynajmniej 65% lokali na danym obszarze gminnym posiada dostęp do infrastruktury przynajmniej trzech operatorów (w tym Orange Polska S.A.);
- nie więcej niż 10% lokali na danym obszarze gminnym nie posiada dostępu do Internetu.
Kryteria powyższe muszą być spełnione łącznie, aby dany obszar mógł być uznany za skutecznie konkurencyjny. Analiza udziałów, a także poziom duplikacji sieci dostępowej i liczba działających na danym obszarze gminnym operatorów wykazała, że na 26 obszarach gminnych występuje wysoki poziom konkurencji skutkujący brakiem potrzeby regulacji rynku usługi lokalnego dostępu w stałej lokalizacji.
Jednocześnie w celu zabezpieczenia interesów obecnych abonentów operatorów alternatywnych, świadczących dotychczas usługi detaliczne w oparciu o usługi LLU, Prezes UKE zdecydował się wprowadzić mechanizm, który umożliwi tym operatorom dalsze świadczenie wspomnianych usług detalicznych do czasu na jaki zawarte są te umowy, jednakże nie dłużej niż 24 miesiące od dnia wprowadzenia nowej regulacji.
Po zakończeniu konsultacji z rynkiem, projekty powinny zostać w kwietniu br. poddane procedurze konsolidacji z Komisją Europejską, która co do zasady trwa 30 dni. Po jej zakończeniu konieczne będzie jeszcze uzyskanie stanowiska Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (maj 2016 r.). Tak więc wydanie obu rozstrzygnięć możliwe będzie najprawdopodobniej w czerwcu br.
Oczekiwane skutki wprowadzonych zmian
W opinii Prezesa UKE zaproponowana regulacja wprowadza sprzyjające inwestycjom otoczenie i warunki, gdyż odpowiada aktualnej sytuacji konkurencyjnej na rynku usługi lokalnego dostępu w stałej lokalizacji, co umożliwia zniesienie zbędnych obciążeń regulacyjnych na obszarach skutecznie konkurencyjnych oraz złagodzenie ich na pozostałym obszarze kraju w zakresie w pełni światłowodowych pętli lokalnych (brak obowiązku kosztowego oraz regulowanej oferty ramowej). W efekcie wpłynie to również pozytywnie na rozwój nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej w Polsce, co jest niezwykle istotne w związku z koniecznością realizacji postanowień Europejskiej Agendy Cyfrowej oraz Narodowego Planu Szerokopasmowego. Brak regulacji na obszarach konkurencyjnych oraz złagodzenie jej na pozostałych obszarach będzie stanowił dodatkowy bodziec dla Orange Polska, ale także dla operatorów alternatywnych do zwiększenia inwestycji w nową infrastrukturę.
Z kolei regulacja na obszarach niekonkurencyjnych pozwoli na dalszy rozwój konkurencji bazującej na infrastrukturze Orange w celu zagwarantowania użytkownikom osiągania maksymalnych korzyści w zakresie różnorodności, ceny i jakości usług telekomunikacyjnych. Za powyższą koncepcją przemawia również przykład częściowej deregulacji hurtowego rynku dostępu szerokopasmowego z 2014 r., kiedy to po jej wydaniu znacząco wzrosły nakłady Orange Polska na rozwój nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej, a tym samym wzrósł zasięg jej sieci FTTH. Wskazać należy także na szeroko zakrojone plany inwestycyjne Netii S.A. ogłoszone 1 marca 2016 r., zgodnie z którymi w najbliższych latach zainwestowane zostanie 417 mln zł w rozbudowę nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej.
Potrzeba szybkiego rozwoju nowoczesnej infrastruktury telekomunikacyjnej w Polsce wynika także z wciąż niezadowalającej penetracji szerokopasmowego Internetu w naszym kraju, w szczególności na tle innych państw członkowskich Unii Europejskiej. Według stanu na czerwiec 2015 r. zaledwie 18,8% Polaków posiadało dostęp do stacjonarnego Internetu, co dało Polsce ostatnie miejsce. Średnia penetracja dla UE to 31,6%, a najlepszy wynik (Holandia i Dania) to 42,6% i 42,2%. Tak więc, wszelkie działania wpływające na poprawę powyższego wskaźnika należy uznać za uzasadnione i potrzebne.
Dotychczasowe regulacje hurtowego rynku usługi lokalnego dostępu w stałej lokalizacji w Polsce
W
Zaleceniu w sprawie rynków właściwychz 2014 r. Komisja Europejska uznała, że usługi hurtowego lokalnego dostępu w stałej lokalizacji (LLU) powinny podlegać analizie rynkowej oraz potencjalnej regulacji.
W Polsce usługi LLU zostały po raz pierwszy uregulowane decyzją z 26 czerwca 2007 r. Regulacji podlegał obszar całego kraju, jedynie technologia miedziana, a za operatora o znaczącej pozycji rynkowej (SMP) uznano wtedy Telekomunikację Polską S.A. (TP S.A.), na którą nałożono pełen zakres obowiązków regulacyjnych (obowiązek: dostępu, niedyskryminacji, przejrzystości, rachunkowości regulacyjnej, kontroli cen oraz przygotowania oferty ramowej).
Kolejna regulacja usług LLU nastąpiła 30 grudnia 2010 r. W decyzji ponownie określono rynek jako krajowy, jednakże z uwzględnieniem także technologii światłowodowej.
Operatorem SMP wyznaczono ponownie TP S.A. (obecnie Orange Polska S.A.), na którą nałożono następujące obowiązki regulacyjne: dostępu, niedyskryminacji, przejrzystości, rachunkowości regulacyjnej, kontroli cen oraz przygotowania oferty ramowej. W celu stymulowania inwestycji w infrastrukturę obowiązek dostępu w zakresie pętli i podpętli światłowodowych został określony jako warunkowy, tj. dostęp ma być zapewniony jeżeli w danej lokalnej pętli lub podpętli abonenckiej nie jest dostępna żadna z następujących opcji: drożna kanalizacja kablowa lub ciemne włókna światłowodowe.
Obwieszczenia Prezesa UKE w przedmiotowej sprawie ukazały się w Dzienniku Urzędowym UKE odpowiednio pod pozycjami
nr 35oraz
nr 36.
Metryka ze strony archiwalnej
Autor informacji: | (Magdalena Gaj) / (2016-03-07) |
Udostępnienie informacji: | (Monika Lewińska) / (2016-03-07 15:26) |
Ostatnia zmiana: | (Monika Lewińska) / (2016-03-07 15:46) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip
Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
Osoba odpowiedzialna: | Magdalena Gaj |
Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
Data publikacji: | 19.09.2025 09:58 |