Konsultacje częstotliwości dla sieci szerokopasmowych
04 grudnia 2006
Prezes UKE zaprasza do wyrażenia opinii w sprawie zakreśów częstotliwości dla transmisji danych w sieciach PMP.
Zakresy częstotliwości dla bezprzewodowej transmisji danych w systemach typu punkt - wiele punktów.
1. Zakres 3,6 – 3,8 GHz
Zakres częstotliwości 3,6 - 3,8 GHz jest jednym z zakresów przeznaczonych w Europejskiej Tabeli Przeznaczeń Częstotliwości, dla radiokomunikacyjnych systemów służby stałej typu punkt - wiele punktów. Za pomocą takich systemów w tym zakresie częstotliwości realizowane są komercyjne usługi transmisji danych drogą radiową (m.in. usługi szerokopasmowego dostępu do sieci Internet).
W wyniku dwóch przetargów przeprowadzonych w 2004 i 2005 r. decyzje rezerwacyjne w tym paśmie otrzymały następujące podmioty:
1) E-internets (obecnie w dyspozycji Clearwire)
2) PTC
3) NASK
4) NETIA
W efekcie powyższych decyzji do rozdysponowania pozostało w tym paśmie 12 kanałów dupleksowych o szerokości 3,5 MHz każdy. Były one przedmiotem 317 powiatowych postępowań przetargowych prowadzonych przez oddziały okręgowe URTiP w 2005 r.
Powyższe przetargi nie zostały zakończone. Aktualnie trwają prace, powołanego przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, Zespołu opiniodawczo-doradczego do oceny prawidłowości badania ofert złożonych w 317 postępowaniach przetargowych na rezerwację częstotliwości z zakresu 3,6-3,8 GHz, które są już na ukończeniu. Zgodnie z przepisami unieważnione mogą zostać te przetargi, w których zostanie stwierdzone naruszenie prawa oraz naruszenie interesów uczestników postępowania przetargowego. Decyzje w sprawie unieważnienia poszczególnych przetargów będą wydane niezwłocznie po otrzymaniu przez Prezesa UKE sprawozdania z prac Zespołu, co nastąpi najprawdopodobniej jeszcze w tym roku.
W przypadku unieważnienia przetargów powiatowych Prezes UKE będzie chciał jak najszybciej rozdysponować pozostałe częstotliwości w paśmie 3,6-.3,8 GHz.
W związku z powyższym poddaje się pod konsultacje następujące propozycje sposobu ewentualnego rozdysponowania pozostałych częstotliwości w tym paśmie:
1) przetargi na obszarach zbliżonych do obszarów powiatów, skupionych wokół ważniejszych ośrodków miejskich. Oznacza to od 200 do 300 przetargów prowadzonych równolegle. Oznacza to również, że na obszarze przetargowym można byłoby uzyskać rezerwację 2 dupleksowych kanałów częstotliwościowych. Istotną cechą tego wariantu jest możliwość zaangażowania podmiotów lokalnych i sprzyjanie rozwojowi konkurencyjności na tych rynkach.
2) przetargi na obszarach zbliżonych do obszarów stref numeracyjnych w telefonicznych sieciach stacjonarnych. Zachowując bardziej lokalny niż regionalny charakter przetargów, taki podział częstotliwości pozwoli na rozdysponowanie 3 kanałów dupleksowych na każdym obszarze przetargowym.
3) przetargi na obszarach zbliżonych do obecnych województw. Przy wprowadzeniu niewielkich korekt w podziale wynikającym z podziału administracyjnego byłoby możliwe przydzielenie 4 kanałów częstotliwościowych na każdym obszarze przetargowym. Wariant taki sprzyja zaangażowaniu podmiotów regionalnych i sprzyja rozwojowi konkurencyjności na rynkach regionalnych.
4) przetarg ogólnopolski, dający możliwość rozdysponowania 2 rezerwacji, po 6 kanałów dupleksowych każda. Dla rynku oznaczałoby to możliwość pojawienia się w zakresie 3,6-3,8 GHz dwóch nowych podmiotów (w uzupełnieniu do podmiotów już posiadających ogólnopolskie rezerwacje, 4 kanałów dupleksowych każdy). W związku z faktem, że dwie nowe rezerwacje obejmowałyby dwa kanały więcej niż ogólnopolskie rezerwacje już udzielone w tym paśmie, Prezes UKE przewiduje zobowiązanie podmiotu, który uzyska taką rezerwację, do podjęcia się świadczenia określonych usług na rzecz samorządów, na szczególnych - niekomercyjnych zasadach.
Niezależnie od powyższego Prezes UKE chciałby uzyskać stanowisko zainteresowanych podmiotów co do:
1) rozwiązań technologicznych, jakie powinny być przewidziane w rezerwacjach udzielonych w wyniku nowych postępowań, w szczególności trybu pracy (TDD/FDD),
2) zobowiązań na rzecz samorządów, jakich podjęcia należałoby oczekiwać od podmiotów, które wygrają przetarg, w przypadku przyjęcia koncepcji przetargu na dwie rezerwacje ogólnopolskie, każda po 6 kanałów dupleksowych.
2. Zakres 2200 – 2400 MHz
Zgodnie z Krajową Tablicą Przeznaczeń Częstotliwości zakres 2200 – 2400 MHz jest przeznaczony głównie dla służby stałej i służby ruchomej. Użytkowanie zakresu w tych służbach jest określone jako cywilno-rządowe. Wybrane podzakresy są ponadto przeznaczone dla służby satelitarnego badania Ziemi (kosmos-Ziemia) (kosmos-kosmos), i badania kosmosu (kosmos-Ziemia) (kosmos-kosmos), operacji kosmicznych (kosmos-Ziemia) (kosmos-kosmos), radiolokalizacji i służby amatorskiej i użytkowane jako cywilne.
Zakres 2200 – 2400 MHz nie jest objęty planem zagospodarowania częstotliwości. Aktualnie jest wykorzystywany w następujący sposób:
- zakres 2200 – 2400 MHz – przez rządowe systemy radiolokalizacyjne i rządowe systemy służby stałej typu punkt-punkt (linie radiowe),
- podzakres 2300 – 2400 MHz – do końca 2006 r. przez cywilne systemy służby stałej punkt – wiele punktów (systemy radiowego dostępu abonenckiego – SRDA)
- podzakres 2319 – 2326 – przez radioamatorów na zasadach służby drugiej ważności.
Europejska Tablica Przeznaczeń Częstotliwości (Raport 25 ERC) określa następujące wykorzystanie tego zakresu częstotliwości:
2200 – 2290 MHz
- Linie radiowe, zgodnie z Zaleceniem ERC REC T/R 13-01 i normą zharmonizowaną EN 301 751,
- Zastosowania radioastronomiczne – VLBI,
- Systemy SAP/SAB zgodnie z Zaleceniem ERC REC 25-10 (na zasadach dostrajania zakresu pracy urządzeń),
- Zastosowania naukowe,
- Taktyczne linie radiowe – zakres 2200 – 2245 MHz jest zharmonizowanym zakresem wojskowym dla taktycznych linii radiowych wykorzystywanych w działaniach transgranicznych.
2290 – 2300 MHz
- Łączność ruchoma
2300 – 2400 MHz
- Telemetria lotnicza, zgodnie z Zaleceniem ERC REC 62-02,
- Łączność ruchoma,
- Zastosowania radioamatorskie,
- Systemy SAP/SAB zgodnie z Zaleceniem ERC REC 25-10.
Podmioty zainteresowane wyrażeniem swojego stanowiska na temat wykorzystywania zakresu częstotliwości 2200 – 2400 MHz, ze szczególnym uwzględnieniem następujących zagadnień:
- rodzaj służby radiokomunikacyjnej
- współużytkowanie z innymi służbami
- typ łączności – stała, ruchoma, nomadyczna, dowolna…,
- tryb pracy – TDD, FDD…,
- sposób aranżacji częstotliwości
- obszar wykorzystywania częstotliwości – sieci ogólnopolskie, regionalne, …
3. Zakres 2500 – 2690 MHz
Zgodnie z Krajową Tablicą Przeznaczeń Częstotliwości zakres ten jest przeznaczony głównie dla służby stałej i służby ruchomej z wyjątkiem ruchomej lotniczej. Wybrane podzakresy są ponadto przeznaczone dla służby ruchomej satelitarnej, radiodyfuzji satelitarnej, radioastronomii, satelitarnego badania Ziemi (pasywne), i badania kosmosu (pasywne). Użytkowanie tego zakresu jest głównie cywilne, z wyjątkiem podzakresu 2670-2690 MHz w służbie stałej, który jest użytkowany jako wojskowy. Dodatkowo, uwaga POL21 rozstrzyga, że „zakres częstotliwości 2500 – 2690 MHz od dnia 1 stycznia 2006 r. przeznaczony jest dla potrzeb służby ruchomej wykonywanej przez użytkowników cywilnych (UMTS). Do czasu ogłoszenia postępowania przetargowego w sprawie rozdysponowania przedmiotowego zakresu dla potrzeb UMTS zakres ten może być wykorzystywany przez użytkowników podlegających Ministrowi Obrony Narodowej.”.
Zakres 2500 – 2690 MHz objęty jest planem zagospodarowania częstotliwości, ogłoszonym Zarządzeniem Nr 364 Prezesa URTiP z dnia 30 listopada 2005 r. w sprawie planu zagospodarowania częstotliwości dla zakresu 2500-2690 MHz. Plan dopuszcza wykorzystywanie zakresu 2500 – 2690 MHz w służbie ruchomej z wyjątkiem ruchomej lotniczej jedynie przez urządzenia SAP/SAB (z uwzględnieniem urządzeń ENG/OB), nie przewiduje wykorzystywania tego zakresu w służbie stałej, służbie ruchomej satelitarnej (kosmos-Ziemia) i służbie radiodyfuzji satelitarnej.
Aktualnie kwestię wykorzystywania tego zakresu w ramach CEPT reguluje Decyzja ECC ECC/DEC/(05)05 z 18 marca 2005 w sprawie zharmonizowanego wykorzystania widma częstotliwości dla systemów IMT-2000/UMTS pracujących w zakresie 2500 – 2690 MHz. Decyzja określa następujący sposób wykorzystywania:
1. Zakres 2500 – 2570 MHz, skojarzony z zakresem 2620 – 2690 MHz jest przeznaczony do pracy w trybie FDD, przy czym stacja bazowa nadaje w wyższym, a terminale abonenckie w niższym zakresie częstotliwości.
2. Zakres 2570 – 2620 MHz może być przeznaczony przez Administrację do pracy albo w trybie TDD albo jako tzw. łącze w dół w trybie FDD (dla łącza w górę przeznaczony jest zewnętrzny (external) zakres częstotliwości).
Rozwój innych niż UMTS systemów radiokomunikacyjnych, w szczególności standardu WiMAX, spowodował na różnych forach dyskusję na temat możliwości alternatywnego wykorzystywania przedmiotowego zakresu częstotliwości.
Podmioty zainteresowane wyrażeniem swojego stanowiska na temat wykorzystywania zakresu częstotliwości 2500 – 2690 MHz, ze szczególnym uwzględnieniem następujących zagadnień:
- rodzaj służby radiokomunikacyjnej
- współużytkowanie z innymi służbami
- standard czy neutralność technologiczna
- obszar wykorzystywania częstotliwości – sieci ogólnopolskie, regionalne, …
Zaproszenie do konsultacji
Stanowiska, komentarze i opinie w powyższych sprawach można składać do dnia 18 grudnia 2006 r. w formie pisemnej z dopiskiem „Zakresy częstotliwości dla transmisji danych w sieciach P-M-P” na adres:
Urząd Komunikacji Elektronicznej
ul. Kasprzaka 18/20
01-211 Warszawa
lub w formie elektronicznej na adres e-mail:
Anna Streżyńska
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej
Metryka ze strony archiwalnej
Autor informacji: | (Jacek Strzalkowski) |
Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2007-01-24 16:58) |
Ostatnia zmiana: | (Grzegorz Pawłowski) / (2007-04-24 14:57) |
Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzalkowski |
Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
Data publikacji: | 19.09.2025 09:56 |