Niezależna Grupa Regulatorów (IRG) i Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC)
Niezależna Grupa Regulatorów (IRG) została utworzona w 1997 r. jako grupa europejskich krajowych organów regulacyjnych ds. telekomunikacji w celu wymiany doświadczeń i poglądów między jej członkami na temat ważnych kwestii dotyczących regulacji i rozwoju europejskiego rynku telekomunikacyjnego na początku liberalizacji rynków wraz z wprowadzeniem w 1998 r. tzw. ramowych zasad dotyczących otwartej sieci.
IRG została zarejstrowana jako organizacja non-profit, działającą na zasadach prawa belgijskiego, posiadającą osobowość prawną, w maju 2008 r. Siedziba sekretariatu znajduje się w Brukseli. Organizacji nadano statut oraz wprowadzono roczne składki członkowskie.
Jest gremium, na którym regulatorzy spotykają się wyłącznie we własnym gronie przed posiedzeniami Grupy Kontaktowej (na szczeblu eksperckim) i Rady Organów Regulacyjnych BEREC (na szczeblu Prezesów), bez udziału przedstawicieli Komisji Europejskiej. W sekretariacie IRG w Brukseli odbywają się również spotkania grup roboczych BEREC.
Grupa ta jest głównym forum UE służącym wymianie najlepszych praktyk, udostępniania odpowiednich narzędzi i zasobów , a także dzieli się wiedzą i informacją oraz prowadzi pogłębione dyskusje na temat obecnych i przyszłych wyzwań regulacyjnych w dziedzinie łączności.
Więcej informacji o IRG
Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC)
BEREC to Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 z dnia 11 grudnia 2018 r., które zastąpiło poprzednie rozporządzenie (WE) nr 1211/2009. BEREC rozpoczął swoją działalność w styczniu 2010 r.
W skład BEREC wchodzą szefowie lub nominowani wysokiej rangi przedstawiciele krajowych organów regulacyjnych z państw członkowskich Unii Europejskiej.
BEREC jest także otwarty na udział organów regulacyjnych właściwych w dziedzinie łączności elektronicznej z państw trzecich, jeżeli te państwa trzecie zawarły z Unią umowy w tym przedmiocie.
Misja
BEREC ma na celu wspieranie niezależnej, spójnej i wysokiej jakości regulacji rynków cyfrowych z korzyścią dla Europy i jej obywateli.”
BEREC przyczynia się do rozwoju i lepszego funkcjonowania wewnętrznego rynku sieci i usług łączności elektronicznej. Robi to, mając na celu zapewnianie spójnego stosowania unijnych ram regulacyjnych oraz zmierzając do promowania skutecznego rynku wewnętrznego w sektorze telekomunikacji, aby przynieść jeszcze większe korzyści zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom.
Ponadto BEREC pomaga Komisji Europejskiej i krajowym organom regulacyjnym we wdrażaniu unijnych ram regulacyjnych łączności elektronicznej. Udziela porad instytucjom europejskim na wniosek lub z własnej inicjatywy i uzupełnia na szczeblu europejskim zadania regulacyjne wykonywane na szczeblu krajowym przez krajowe organy regulacyjne.
Krajowe organy regulacyjne i Komisja Europejska są zobowiązane w największym możliwym stopniu uwzględniać wszelkie opinie, rekomendacje, wytyczne, rady i najlepsze praktyki regulacyjne przyjęte przez BEREC.
Zadania BEREC
Ogólnym zadaniem BEREC jest wspomaganie Komisji Europejskiej, innych instytucji europejskich i krajowych organów regulacyjnych, w roli głównego organu doradczego w dziedzinie sektora łączności elektronicznej.
W tym celu BEREC wydaje wytyczne dotyczące różnych tematów, dostarcza opinie, zalecenia, wspólne stanowiska, najlepsze praktyki i metodologie. Ponadto BEREC sporządza sprawozdania dotyczące kwestii technicznych, prowadzi rejestry, listy i bazy danych.
Rola BEREC została wzmocniona przez nowe rozporządzenie BEREC i dyrektywę (UE) 2018/1972 ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej, która dodała mu znaczną liczbę nowych zadań.
BEREC wypełnia swoje zadania również zgodnie z:
- rozporządzeniem w sprawie roamingu (rozporządzenie (WE) 531/2012) oraz
- rozporządzeniem w sprawie jednolitego rynku telekomunikacyjnego (rozporządzenie (UE) 2015/2120).
Cele strategiczne BEREC
Cele strategiczne BEREC wynikają bezpośrednio z Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej (art. 3 ust.2):
- Promowanie łączności oraz dostępu do sieci o bardzo dużej przepustowości.
- Promowanie konkurencji i efektywnych inwestycji.
- Przyczynianie się do rozwoju rynku wewnętrznego.
- Wspieranie interesów obywateli Unii.
Dodatkowo zostały zdefiniowane i dookreślone w strategii BEREC przyjmowanej na okres 5 lat, co koresponduje z cyklem legislacyjnym Komisji Europejskiej. Ważnym wymiarem jest spójne wdrażanie i stosowanie przepisów EKŁE oraz realizacja celów zrównoważonego rozwoju dotyczących łączności w ramach Europejskiego Zielonego Ładu.
Jak działa BEREC
Podstawą są grupy robocze, w których współpracują eksperci z poszczególnych organów regulacyjnych. To one opracowują dokumenty BEREC, które następnie są omawiane przez tzw. Grupę Kontaktową i zatwierdzane przez Radę Organów Regulacyjnych.
Prace BEREC wspiera Urząd mający status agencji unijnej z siedzibą w Rydze.
Więcej informacji o BEREC i jego pracach na stronie BEREC.
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elektronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Aleksandra Stepnowska |
| Osoba publikująca informację: | Aleksandra Stepnowska |
| Osoba modyfikująca informację: | Renata Wieczorek |
| Data publikacji: | 08.09.2020 09:12 |
| Data ostatniej modyfikacji: | 18.12.2025 14:57 |