Wyniki konsultacji projektu utworzenia fundacji pod roboczą nazwą Fundacja Cyfrowa Polska
12 grudnia 2008
Stanowiska uczestników konsultacji w przedmiocie potrzeby powołania fundacji, której zadaniem będzie propagowanie wszelkich tematów związanych z procesem przejścia z nadawania analogowego na cyfrowe.
W ramach publicznych konsultacji przeprowadzonych w dniach od 21 października do 21 listopada 2008 r. wpłynęły do Urzędu Komunikacji Elektronicznej stanowiska nadesłane przez podmioty z branży medialnej, telekomunikacyjne organizacje przedsiębiorców działających na rynku mediów elektronicznych, jak również stanowisko osoby fizycznej:
- 4fun Media S.A.
- Arqiva,
- MSG-Media,
- Pan Marian Wojewoda
- Platforma Mediowa Point Group S.A.,
- Polska Izba Komunikacji Elektronicznej,
- Polska Izba Radiodyfuzji Cyfrowej,
- Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o.,
- Polskie Sieci Nadawcze Sp. z o.o.,
- Telekomunikacja Polska S.A,
- Telestar S.A.,
- TP Emitel Sp. z o.o.,
- Związek Importerów Producentów Sprzętu Elektronicznego i Elektronicznego Branży RTV i IT.
W oparciu m.in. o przedstawione w toku konsultacji stanowiska, został opracowany wstępny projekt założeń do ustawy o Fundacji „Cyfrowa Polska”, który w bardzo dużym stopniu uwzględnia wnioski, postulaty i argumenty dotyczące zakresu działalności Fundacji „Cyfrowa Polska”.
We wszystkich stanowiskach zawarta jest konkluzja, że niezbędne jest powołanie podmiotu zajmującego się promocją procesu cyfryzacji w Polsce. Jednocześnie swoje zastrzeżenia do konsultowanej propozycji, w zakresie formy organizacyjno-prawnej oraz sposobu finansowania działalności projektowanego podmiotu, zgłosiła jedynie Telekomunikacja Polska S.A. Należy jednak zauważyć, że Spółka ta jednocześnie wyraziła swoje poparcie dla koncepcji powołania podmiotu promującego proces cyfryzacji w Polsce oraz wyraziła swoje zainteresowanie udziałem w tym procesie. Udział ten w szczególności mógłby polegać na włączeniu się w kampanię informacyjną.
Zastrzeżenia TP
Przedstawiając swoje zastrzeżenia Telekomunikacja Polska S.A. przedstawiła trzy główne argumenty:
1) działalność projektowanej fundacji, w ocenie Telekomunikacji Polskiej S.A, powinna być oparta o rzeczywiste partnerstwo publiczno-prywatne i równości uczestniczących w niej podmiotów. W opinii Spółki rozwiązaniem zapewniającym zagwarantowanie powyższego celu byłoby powołanie fundacji prywatnej, z którą podmioty publiczne współpracowałby przy realizacji konkretnych projektów - uwaga nie została uwzględniona,
2) fundacje powoływane w drodze ustawy są nieliczne i są powoływane do realizacji bezterminowych celów. W tym kontekście Fundacja „Cyfrowa Polska” powinna być podmiotem zadaniowym, którego byt i cele wyczerpią się po zakończeniu procesu cyfryzacji. W tym kontekście Telekomunikacja Polska S.A. zwraca uwagę, że dla likwidacji tej fundacji także musiałby być przeprowadzony cały proces legislacyjny, który jest długotrwały i skomplikowany,
3) ponadto w ocenie Telekomunikacji Polskiej S.A. w przypadku, gdyby projektowana fundacja byłaby fundacją Skarbu Państwa to jej działania w całości powinny być finansowane z budżetu państwa.
W kontekście powyższych zastrzeżeń należy zauważyć, że do tej chwili w Polsce nie powstał podmiot, który prowadziłby faktyczną działalność polegającą na promowaniu procesu cyfryzacji. W związku z powyższym w opinii Prezesa UKE niezbędne jest podjęcie w tym kontekście działań przez Państwo. W zaprezentowanych przez Prezesa UKE wstępnych założeniach do projektu ustawy powołującej Fundację „Cyfrowa Polska” zostanie uwzględniony postulat nr 2 zgłoszony przez TP.
Jednocześnie, w opinii Prezesa UKE także nadawcy i inne podmioty zainteresowane procesem cyfryzacji powinny brać aktywny udział w finansowaniu działań projektowanej fundacji. Wynika to z faktu, iż właśnie te podmioty są zainteresowane skuteczną realizacją tego procesu, i w przypadku jego sukcesu, będą odnosiły z tego tytułu korzyści finansowe.
Pozostałe z przedstawionych stanowisk dotyczyły zakresu działań, jakie powinna realizować projektowana fundacja.
Uwzględnione postulaty
Poniższa lista przedstawia postulaty zgłoszone w procesie konsultacji, które zostaną uwzględnione w założeniach projektowanej ustawy:
1) przygotowanie ogólnopolskiej kampanii informacyjnej na temat korzyści z cyfryzacji,
2) badania opinii konsumentów,
3) stworzenie odpowiedniego portalu lub strony internetowej przeznaczonej zarówno dla osób słabo orientujących się w zaletach telewizji cyfrowej, jak i dla profesjonalistów,
4) opracowanie cyklu audycji informacyjnych dla telewidzów,
5) opracowanie odpowiedniego poradnika,
6) uruchomienie infolinii dla użytkowników jak i sprzedawców urządzeń,
7) monitorowanie procesu wdrażania we współpracy z regulatorami, nadawcami, operatorami, organizacjami gospodarczymi reprezentującymi dostawców urządzeń i usług oraz z konsumentami za pośrednictwem organizacji konsumenckich, a następnie przekazywanie sygnałów wskazujących na zagrożenia procesu konwersji,
8) zaangażowanie jak największej ilości podmiotów oraz wolontariuszy w pomoc dla osób pozbawionych możliwości samodzielnego przejścia na odbiór telewizji cyfrowej,
9) wyposażenie Fundacji w odpowiednie środki oraz zagwarantowanie, aby wśród podmiotów zasilających finansowo Fundację znaleźli się również operatorzy sieci nadawczych i dystrybucyjnych.
Ponadto uczestnicy konsultacji wskazali również m.in. na potrzebę:
1) zaangażowanie mediów, producentów sprzętu, przygotowanie materiałów informacyjnych,
2) zlecenie tłumaczenia książek o tematyce telewizji cyfrowej,
3) organizowanie spotkań konsultacyjnych dla nauczycieli fizyki,
4) promocja procesu cyfryzacji nie powinna ograniczać się wyłącznie do informowania o procesie wdrażania i korzyściach wynikających z wprowadzenia cyfrowej telewizji naziemnej, ale powinna uwzględniać promocje procesu cyfryzacji w szerszym kontekście związanym z konwergencja mediów np. telewizję mobilną.
W tym miejscu należy zauważyć, że działalność Fundacja „Cyfrowa Polska” z założenia będzie dotyczyła promocji procesu cyfryzacji. W związku z powyższym zakłada się, że w swojej działalności fundacja będzie prowadziła wskazane powyżej działania.
Postulaty, które nie powinny być uwzględnione
Poniższa lista przedstawia postulaty zgłoszone w procesie konsultacji, które zdaniem Prezesa UKE nie powinny być uwzględnione w projektowanej ustawie:
1) opracowanie koncepcji właściwego zagospodarowania tzw. „dywidendy cyfrowej”.
2) opracowanie zasad wsparcia oraz koordynacja dla pomocy dla najuboższych.
3) wprowadzenie do podręczników szkolnych dla klas gimnazjalnych i licealnych tematyki cyfryzacji i telewizji cyfrowej (lub wkładek do podręczników).
4) stworzenie listy, na którą wpisywane byłby podmioty wspierające proces informacyjny w zakresie promocji cyfryzacji, w zamian pomioty te udostępniałby swoje powierzchnie reklamowe i czas antenowy za pokryciem kosztów technicznych.
5) powołanie programu certyfikacyjnego, którym objęte zostałby produkty przeznaczone do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej w Polsce, powołanie i publikowanie rejestru urządzeń zgodnych z obowiązującymi normami i standardami oraz ich oznakowanie.
6) przygotowanie i przeprowadzenie szkoleń dla sprzedawców, dystrybutorów i instalatorów urządzeń - jak dotąd nie zakładaliśmy działań Fundacji polegających na pomocy dla profesjonalistów działających na rynku.
7) zaangażowanie w proces pozyskiwania niezbędnych funduszy, w tym aktywny lobbing na poziomie administracji rządowej.
W kontekście zgłoszonych powyżej postulatów należy zauważyć, że wykraczają one poza zakres ustawy powołującej fundację. W szczególności dysponowanie zasobami częstotliwości w Polsce należy do ustawowych zadań Prezesa UKE i w związku z powyższym nie jest możliwe zlecenie prowadzenia takich działań Fundacji „Cyfrowa Polska”. Tak samo do zakresu takiej ustawy nie powinno należeć nakładanie nowych obowiązków na przedsiębiorców działających w Polsce (obowiązki takie wykraczałyby poza zakres procesu cyfryzacji), ustanawianie nowych rejestrów oraz zmiana programów szkolnych.
W odniesieniu do postulatu, aby projektowana fundacja zajmowała się opracowaniem zasad wsparcia oraz koordynacją pomocy na zakup dekoderów cyfrowych należy zauważyć, zgodnie z art. 24 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej Rada Ministrów jest organem, który może przyjąć rządowy program pomocy społecznej mający na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych. Programy takie są realizowane przez organy realizujące zadania w zakresie pomocy społecznej. W związku z powyższym nie jest możliwe nałożenie na projektowaną fundację zadania koordynowania takiej pomocy w Polsce. Jednocześnie w związku z zadaniem monitorowania przebiegu procesu cyfryzacji w Polsce fundacja ta mogłaby opracować projekt rekomendacji dotyczącej przyjęcia odpowiedniego programu przez Radę Ministrów.
Poniżej prezentujemy stanowiska nadesłane do UKE w odpowiedzi na zaproszenie do konsultacji.
Metryka ze strony archiwalnej
Autor informacji: | (Anna Streżyńska) / (2008-12-12) |
Udostępnienie informacji: | (Anna Lewandowska) / (2009-04-01 10:52) |
Ostatnia zmiana: | (Artur Marek) / (2009-10-12 12:04) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip
Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
Osoba odpowiedzialna: | Anna Streżyńska |
Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
Data publikacji: | 19.09.2025 10:54 |