Ustawienia

Social Media

Przełącznik języków

Konsultacje wskaźników jakości usług

Prezes UKE zaprasza do udziału w konsultacjach w sprawie katalogu wskaźników jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.

 

W marcu 2007 roku została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej Decyzja Komisji Wspólnot Europejskich z dnia 11 grudnia 2006 r. (2007/176/WE - Dz. Urz. UE Nr L 86/11) ustanawiająca wykaz norm i specyfikacji dotyczących sieci i usług łączności elektronicznej oraz urządzeń i usług towarzyszących, zastępujący wszystkie poprzednie wersje.

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wykonując misję w zakresie stwarzania odpowiednich warunków określonych w art. 1 ust.2 pkt. 4  ustawy Prawo telekomunikacyjne – „zapewnienia użytkownikom maksymalnych korzyści w zakresie różnorodności, ceny i jakości usług telekomunikacyjnych.” i odnosząc się do zapisów zawartych w Decyzji Komisji, podjął w roku 2007 działania zmierzające do opracowania wskaźników jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.

Dostawcy publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych mają obowiązek zgodnie z art. 63 Prawa telekomunikacyjnego publikować aktualne informacje o jakości ich świadczenia. Dotychczasowy brak stosownego aktu wykonawczego precyzującego, jakie wskaźniki jakości usług powinny być publikowane powoduje, że dostawcy typują je i publikują według własnego uznania, co nie zapewnia przejrzystej i czytelnej informacji dla użytkowników, jak i stwarza niepewność po stronie dostawców usług co do zakresu i charakteru ich obowiązków.

   

Na wniosek Prezesa UKE w 2007 roku zostało wykonane przez Instytut Łączności – Państwowy Instytut Badawczy, w ramach Programu Wieloletniego pt. ”Rozwój Telekomunikacji i Poczty w dobie społeczeństwa informacyjnego”, zadanie SP II.9 pt. „Opracowanie wskaźników określających jakość usług telekomunikacyjnych – do wykorzystania w eksploatowanym przez UKE systemie badania jakości połączeń telefonicznych AWP–IŁ”.

Założono że:

  • wskaźniki jakości usług powinny być czytelnym (nawet dla osób z minimalną wiedzą techniczną) źródłem informacji o jakości oferowanych na rynku telekomunikacyjnym usług, tak by użytkownik mógł wprost porównać oferty różnych operatorów/dostawców,
  • wskaźniki powinny odzwierciedlać jakość usług postrzeganą z punktu widzenia użytkowników „od końca do końca”,
  • zaproponowane wskaźniki powinny być obiektywnie mierzalne metodami unormowanymi (normami wskazanymi w Decyzji WE z dnia 11.12.2006 r. (Dz. Urz. UE Nr L 86/11 z dnia 27.03.2007 r.) w sprawie ustanowienia wykazu norm i specyfikacji dotyczących sieci i usług łączności elektronicznej oraz urządzeń i usług towarzyszących.

W ramach tego projektu przeprowadzono analizę wszystkich wskazanych w Decyzji Komisji WE (2007/176/WE) norm w rozdziale VII (Jakość usług) oraz dokonano weryfikacji źródłowej listy wskaźników i parametrów. W efekcie został zaproponowany zweryfikowany katalog zawierający 17 wskaźników jakości dla usług powszechnych oraz zupełnie nowy katalog 22 wskaźników jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych.

  

Przedkładamy zatem do dyskusji wypracowany katalog 22 wskaźników jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych (podany w załączeniu) z prośbą o uwagi i opinie, mając na uwadze cel, jakim jest przygotowanie materiału merytorycznego niezbędnego do opracowania projektu aktu wykonawczego na podstawie art. 63 ust. 3 Prawa telekomunikacyjnego. Zgodnie z tym przepisem, minister właściwy do spraw łączności może określić, w drodze rozporządzenia, wymagania dotyczące jakości poszczególnych usług oraz treść, formę, terminy i sposób publikowania informacji, o których mowa w ust. 1, kierując się potrzebą zapewnienia użytkownikom końcowym dostępu do wyczerpujących i przejrzystych informacji.

Liczymy na głosy dostawców usług, środowisk naukowych, izb gospodarczych jak i wszelkich innych zainteresowanych podmiotów mogących wnieść wkład do dyskusji.

Uwagi i opinie prosimy kierować drogą elektroniczną na adres e-mail: w terminie do dnia 24 lutego 2008 r.

  

   

Wybrane kwestie do dyskusji:

   

   

Załączniki:

oraz dodatkowo:

Decyzja Komisji Wspólnot Europejskich z dnia 11 grudnia 2006 r. (2007/176/WE - Dz. Urz. UE Nr L 86/11) ustanawiająca wykaz norm i specyfikacji dotyczących sieci i usług łączności elektronicznej oraz urządzeń i usług towarzyszących; (plik PDF)

Zadanie SP II.9 Opracowywanie i wdrażanie nowych metod pomiarowych - Opracowanie wskaźników określających jakość usług telekomunikacyjnych – do wykorzystania w eksploatowanym przez UKE systemie badania jakości połączeń telefonicznych AWP-IŁ – Instytut Łączności, listopad 2007 r.:

  • Etap I - Katalog wskaźników jakości różnych usług wraz z ich definicjami, (plik PDF - Etap I)
  • Etap II - Metodyki badań i pomiarów oraz metody statystycznej obróbki danych,
  • Etap III - Propozycja zmiany rozporządzenia właściwego Ministra. (plik PDF - Etapy II-III)

  

   

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2008-04-01 11:03)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2008-06-26 11:59)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 19.09.2025 09:57