Ustawienia

Social Media

Przełącznik języków

Konsultacje Karty Równoważności TP

W związku z przekazaniem opracowanej przez Telekomunikację Polską S.A. "Karty Równoważności", Prezes UKE rozpoczyna konsultacje dotyczące tego dokumentu.

 

W wyniku wielokrotnie zgłaszanych Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej problemów we współpracy międzyoperatorskiej pomiędzy Telekomunikacją Polską S.A. (zwaną dalej również „TP S.A.” lub „TP”) a pozostałymi operatorami, Prezes UKE przeprowadził działania mające na celu zbadanie stanu rynku i znalezienie adekwatnych środków regulacyjnych rozwiązujących stwierdzone problemy. Między innymi przeprowadzono szereg kontroli, w wyniku których stwierdzono naruszenia realizacji obowiązków nałożonych na TP, w związku z czym została wykonana analiza zasadności rozdziału funkcjonalnego Telekomunikacji Polskiej S.A., a także poszukując szybszych środków zaradczych, zmieniono i zatwierdzono projekt „Oferty ramowej Telekomunikacji Polskiej określający ramowe warunki umów o dostępie do lokalnej pętli abonenckiej i związanych z nim udogodnień, w zakresie dostępu pełnego i  współdzielonego” (oferta LLU).

W wyniku dotychczas przeprowadzonych analiz oraz w wyniku informacji napływających do Prezesa UKE można zauważyć:

  • że dotychczas stosowane środki regulacyjne nie odniosły i przypuszczalnie nie odniosą trwałego skutku w postaci zapewnienia skutecznej konkurencji;
  • występują ważne i utrzymujące się problemy z konkurencją na rynkach hurtowych;
  • są niewielkie szanse lub brak jest szans na konkurencję w dziedzinie infrastruktury w racjonalnym terminie.

Niezależnie od stosowania innych środków naprawczych, rozdział funkcjonalny Telekomunikacji Polskiej S.A. może być skutecznym narzędziem przeciwdziałania stwierdzonym oraz potencjalnym problemom z dostępem do usług TP. W wyniku podziału TP możliwe jest rozwiązanie istotnych problemów związanych z konkurencyjnością polskiego rynku, wynikających z:

  • długotrwałej postawy antykonkurencyjnej TP;
  • wykorzystywania przez TP słabości systemu prawnego.

  

Jednocześnie należy przeanalizować inne, osiągające te same efekty rozwiązania regulacyjne, także proponowane przez TP, pod warunkiem, że w sposób równie skuteczny będą rozwiązywać istotne problemy zidentyfikowane w stosunkach między TP, a operatorami konkurencyjnymi.

  

Karta Równoważności jest inicjatywą Telekomunikacji Polskiej S.A. powstałą w odpowiedzi na rozpoczęte przez Prezesa UKE prace nad analizą zasadności zastosowania obowiązku rozdziału funkcjonalnego wobec operatora o znaczącej pozycji na hurtowych rynkach związanych z dostępem. Zdaniem TP S.A. wdrożenie tego rozwiązania również ma rozwiązać zgłaszane przez rynek problemy, a samo wdrożenie „Karty Równoważności” ma być mniej kosztowne i możliwe do osiągnięcia w krótszym czasie niż rozdział funkcjonalny.

W ocenie TP wprowadzenie kompleksowego rozwiązania w postaci Karty Równoważności ma na celu zapewnienie stabilizacji rynku telekomunikacyjnego w Polsce. Karta Równoważności ma stanowić punkt wyjścia do poprawy współpracy międzyoperatorskiej. Zakłada ona:

  • wdrożenie Reguł Postępowania gwarantujących takie same traktowanie innych operatorów jak części detalicznej TP;
  • przejrzystość działań TP w obszarze obsługi klientów hurtowych, dzięki systemowi monitoringu wskaźników KPI;
  • wdrożenie w organizacji „kultury nie-dyskryminacji\", poprzez kompleksowe szkolenia pracowników z zakresu niedyskryminacyjnego traktowania operatorów oraz modyfikacje systemu motywacyjnego;
  • usprawnienie procesu obsługi Operatorów Alternatywnych i jakości usług hurtowych (uproszczenie, przejrzystość, skrócenie procesu);
  • rozwój i wdrażanie usług regulowanych, z udziałem wszystkich interesariuszy (Regulatora, Operatorów Alternatywnych i TP);
  • możliwości porozumienia i poszukiwania efektywnych rozwiązań operacyjnych pomiędzy poszczególnymi podmiotami rynku - Forum Telekomunikacyjne.

   

Pełna treść dokumentu TP dostępna jest w załączonym pliku oraz na stronie internetowej TP

     

  

Biorąc powyższe pod uwagę, celem poznania opinii rynku o propozycji przygotowanej przez TP, mającej spełnić także oczekiwania Operatorów Alternatywnych, Prezes UKE poddaje pod dyskusję otrzymany dokument.

Zachęcając wszystkie zainteresowane podmioty do uważnej analizy i przekazania swoich stanowisk, Prezes UKE przedstawia poniżej listę pytań, które mają za zadanie ułatwić zebranie opinii rynku i przeprowadzenie dalszej dyskusji na temat przyszłości rynku telekomunikacyjnego w Polsce.

  

Zagadnienia ogólne:

1. Czy Twoim zdaniem wdrożenie Karty Równoważności rozwiąże problemy we współpracy pomiędzy TP S.A. a Operatorami Alternatywnymi? Czy Karta Równoważności może zastąpić planowany rozdział funkcjonalny? Uzasadnij odpowiedź.

2. Jak oceniasz ogólną definicję równoważności zaproponowaną przez TP, określoną w następujący sposób: „produkt hurtowy można uznać za zgodny z zasadą równoważności, gdy Operator Alternatywny jest nastawiony neutralnie do faktu otrzymywania tego produktu zamiast produktu identycznego z wykorzystywanym przez działy dostarczające produkt detaliczny do klienta TP”. Czy zgadzasz się z jej brzmieniem i jej rozwinięciem przedstawionym w dokumencie (p. 4)? Jeśli nie, wyjaśnij dlaczego?

3. Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem TP, że wdrożenie Karty Równoważności w ciągu dwóch lat (według wstępnych oszacowań TP) zniesie wszelkie przesłanki dla potencjalnego występowania dyskryminacji pozacenowej Operatorów Alternatywnych? Zdaniem TP, wprowadzenie Karty Równoważności przyniesie następujące korzyści Operatorom Alternatywnym oraz TP:
a. zwiększenie przejrzystości działań handlowych w sektorze hurtowym;
b. polepszenie wzajemnych stosunków oraz jakości współpracy międzyoperatorskiej;
c. ograniczenie do minimum ryzyka wynikającego ze współpracy opartej na decyzjach administracyjnych.
Czy zgadzasz się z powyższymi wnioskami? Jeśli nie, proszę uzasadnić opinię.

4. Jakie korzyści i jakie zagrożenia dla konkurencyjności rynku telekomunikacyjnego widzisz w związku z implementacją Karty Równoważności? Czy utrzymanie zasady, że właścicielem zarówno części detalicznej jak i hurtowej TP nadal pozostaje Telekomunikacja zapewni skuteczną konkurencję? Uzasadnij odpowiedź.

5. Jak oceniasz zaproponowany przez TP model podziału struktury informatycznej na Domeny, a także wskazane przez spółkę rodzaje i sposoby przepływu i dostępu do informacji? Czy Regulator i Operatorzy Alternatywni powinni mieć wpływ na określanie domen, dziedzin i zakresów informacji, a także sposobu ich przepływu pomiędzy domenami, a jeżeli tak, to jaki?

6. Czy zaproponowany przez TP nadzór (p. 6) nad wdrażaniem Karty Równoważności – Biuro Równoważności i Analiz – gwarantuje Twoim zdaniem odpowiedni poziom monitorowania realizacji tego przedsięwzięcia? Jeśli nie, dlaczego?

7. Czy popierasz inicjatywę utworzenia Forum Telekomunikacyjnego (p. 8.2) jako dodatkowego rozwiązania, mającego służyć rozwiązywaniu sporów oraz nieporozumień pomiędzy TP a Operatorami Alternatywnymi? Czy zgadzasz się z zaproponowanym przez TP składem Forum Telekomunikacyjnego, a także z zasadami jego funkcjonowania? Uzasadnij odpowiedź.

Wdrażanie nowych usług i technologii:

8. Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem TP, iż operator wnioskujący o udostępnienie nowej usługi lub technologii nie ma prawa żądać od TP utrzymania prowadzonych rozmów w tajemnicy przed pozostałymi podmiotami działającymi na rynku, gdyż spowodowałoby to zachwianie podstaw niniejszego programu równoważności dostępu? Jeśli nie, dlaczego?

9. Jak oceniasz pomysł rozpatrywania wniosków Operatorów Alternatywnych o nowe usługi lub technologie w oparciu o Business Case, a nie prognozy rynku? Uzasadnij.

Równoważność produktów:

10. Czy Twoim zdaniem propozycja TP (p. 5.1.2.2) poprawi wdrażanie usług i ofert hurtowych? Jakie widzisz słabe i mocne strony takiego rozwiązania?

11. Jak oceniasz zaproponowane przez TP rozwiązanie polegające na:
a. prowadzeniu wcześniejszych konsultacji z rynkiem podczas wprowadzania ofert i produktów,
b. zobowiązaniu się TP do wprowadzenia ofert i produktów w określonym czasie, oraz
c. zagwarantowaniu przez TP równoczesnego wprowadzania odpowiednika hurtowego wraz z ofertą detaliczną? Uzasadnij opinię.

12. Jak oceniasz zaproponowany przez TP Proces TTM (Time to Market)? Jaki ewentualnie wpływ powinni mieć Operatorzy Alternatywni i Regulator na jego poszczególne części? Uzasadnij.

Równoważność jakości:

13. Jak oceniasz program monitorowania parametrów usług hurtowych i detalicznych świadczonych przez TP (tzw. KPI)? Czy spełnia on oczekiwania Operatora Alternatywnego?

14. Czy masz propozycje rozszerzenia istniejącej listy KPI o dodatkowe wskaźniki? Jeśli tak, to jakie?

15. Czy uważasz jakieś z istniejących wskaźników za zbędne? Jeśli tak, to które?

16. Czy proces negocjacji umów również powinien być objęty miernikami jakości KPI? Jeśli tak, to jakie elementy tego procesu powinny zostać zmierzone?

17. Czy zobowiązanie się TP do:

a. podpisywania umów z operatorami w ciągu kilku dni roboczych w przypadku akceptacji przez operatora standardowego projektu umowy bez żadnych modyfikacji,
b. organizacji spotkań negocjacyjnych najpóźniej w ciągu pięciu dni roboczych od otrzymania propozycji takiego spotkania od operatora,
c. zapewnienia udziału w spotkaniach negocjacyjnych ekspertów w przypadku omawiania kwestii wybitnie specjalistycznych, co będzie miało bezpośredni wpływ na poprawę ich efektywności,
d. potwierdzenie każdemu operatorowi jasnej ścieżki eskalacyjnej do wykorzystania w przypadku niezadowolenia Operatora z postępu negocjacji,
e. organizacji comiesięcznych spotkań/telekonferencji z każdym Operatorem w celu podsumowania bieżących negocjacji, uważasz za wystarczające działanie w celu poprawy efektywności procesu negocjacji i w efekcie wpływające na skrócenie czasu podpisywania umów?
Jeśli nie, uzasadnij.

Równoważność informacji:

18. Jak oceniasz zaproponowane w Karcie Równoważności (p. 5.3) podejście do dostępu do informacji, które w propozycji TP ma polegać na budowie tzw. „Chińskich murów”. Jak oceniasz zaproponowane matryce dozwolonych przekazów? Czy Twoim zdaniem wprowadzenie przedmiotowych „Chińskich murów” jest działaniem wystarczająco skutecznym dla zapewnienia równoważnego dostępu części detalicznej TP i Operatorów Alternatywnych do części hurtowej TP? Odpowiedź uzasadnij.

19. Czy Twoim zdaniem TP jest w stanie zapewnić neutralność personelu części hurtowej wobec Operatorów Alternatywnych? Jeśli nie, to dlaczego?

20. Czy w Twojej ocenie Chińskie Mury są w stanie całkowicie wyeliminować przepływ zastrzeżonych informacji pomiędzy poszczególnymi obszarami wskazanymi przez TP (domenami)?

21. Jak oceniasz zaproponowaną metodologię audytu wewnętrznego i zewnętrznego? Czy Twoim zdaniem byłaby to skuteczna metoda nadzoru efektywności Chińskich Murów?

22. Czy uważasz za wskazane powiązanie wynikowe audytu z systemem motywacyjnym pracowników jednostek?

23. Czy Twoim zdaniem zaproponowana metodologia audytu zapewni wiarygodność wyników KPI?

24. Co sądzisz o propozycji udostępnienia aplikacji CHECK w ramach programu równoważności? Czy zakres udostępnianych za jej pośrednictwem danych odpowiada oczekiwaniom Operatora Alternatywnego? Jeśli nie, to w jakim zakresie aplikacja ta powinna zostać rozszerzona?

25. Co sądzisz o zaproponowanym rozwiązaniu przejściowym, mającym docelowo przekształcić się w automatyczne powiadamianie Operatorów Alternatywnych o pracach na sieci i o awariach (p. 5.3.13.3)? Czy spełnia ono oczekiwania Operatorów Alternatywnych?

26. Czy Twoim zdaniem, możliwe jest wprowadzenie zasad niedyskryminacji i neutralności TP wobec Operatorów Alternatywnych bez interwencji Prezesa UKE, to znaczy na zasadzie dobrowolnego działania TP? Czy uważasz, że na podstawie dotychczasowych zachowań spółki można założyć, iż TP dobrowolnie powstrzyma się od działań antykonkurencyjnych? Jeśli nie, to dlaczego?

27. Przekaż także inne uwagi i spostrzeżenia dotyczące dokumentu.

  

Zachęcając wszystkie zainteresowane strony do wyrażenia swojej opinii na temat propozycji implementacji „Karty Równoważności” informujemy, iż po zakończeniu pisemnych konsultacji planowane jest również spotkanie z Operatorami Alternatywnymi, TP i innymi zainteresowanymi stronami, celem przedyskutowania wyników tych konsultacji.

  

Wszystkie podmioty zainteresowane wyrażeniem swojego stanowiska do dokumentu „Karta Równoważności” przygotowanego przez Telekomunikację Polską S.A. są proszone o składanie stanowisk do dnia 15 maja 2009 r. w formie pisemnej na adres:

  • Urząd Komunikacji Elektronicznej, ul. Kasprzaka 18/20, 01-211 Warszawa,

a także w wersji elektronicznej na adres:

Stanowiska można również składać w godz. 8.15 - 16.15, w siedzibie Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Warszawie, przy ul. Kasprzaka 18/20, w Kancelarii Głównej - pokój nr 4, z dopiskiem: „”Karta Równoważności” - opinia”.

Prosimy również o podanie numeru telefonu lub adresu e-mail osoby do kontaktu w tej sprawie.

 

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Anna Streżyńska) / (2009-04-08)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2009-05-18 16:09)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2009-07-09 12:00)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Anna Streżyńska
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 19.09.2025 09:57