Konsultacje asymetrii MTR
31 marca 2010
Stanowisko konsultacyjne Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej dotyczące asymetrii stawek za zakańczanie połączeń w sieciach ruchomych.
W nawiązaniu do stanowiska Prezesa UKE z dnia 26 marca 2010 r. Prezes UKE poddaje konsultacjom ze środowiskiem telekomunikacyjnym nowe podejście do kwestii asymetrii stawek za zakańczanie połączeń w sieciach ruchomych nowych operatorów.
Zdaniem Prezesa UKE dotychczasowe stanowisko z dnia 16 grudnia 2008 r. dotyczące symetrii stawek na rynku zakańczania połączeń głosowych w publicznych telefonicznych sieciach ruchomych wymaga adaptacji do dynamicznie zmieniającego się rynku telekomunikacyjnego oraz do Zalecenia Komisji Europejskiej z dnia 7 maja 2009 r. w sprawie uregulowań dotyczących stawek za zakańczanie połączeń w sieciach stacjonarnych i ruchomych.
Zadaniem Prezesa UKE jest wyrównywanie szans podmiotów rozpoczynających działalność na rynku telekomunikacyjnym co jest zgodne z obowiązkiem prowadzenia przez Prezesa UKE polityki regulacyjnej, mając w szczególności na uwadze zapobieganie zniekształcaniu lub ograniczaniu konkurencji na rynku telekomunikacyjnym. Tym samym Prezes UKE poddaje konsultacjom nowe podejście do kwestii asymetrii stawek za zakańczanie połączeń w sieciach ruchomych, które uwzględnia Zalecenie Komisji Europejskiej z dnia 7 maja 2009 r. w sprawie uregulowań dotyczących stawek za zakańczanie połączeń w sieciach stacjonarnych i ruchomych oraz wyrównuje warunki asymetrii dla wszystkich nowych operatorów telekomunikacyjnych.
Zalecenie Komisji Europejskiej mówi o tym, że W przypadku gdy można udowodnić, że nowy podmiot na rynku połączeń ruchomych działający poniżej minimalnej skali efektywności ponosi wyższe koszty przyrostowe niż operator standardowy, krajowe organy regulacyjne - po stwierdzeniu, że na rynku detalicznym istnieją przeszkody utrudniające wejście na rynek i ekspansję - mogą zezwolić na odzyskanie tych wyższych kosztów w okresie przejściowym poprzez regulowane stawki za zakańczanie połączeń. Jakikolwiek okres przejściowy nie powinien przekraczać czterech lat od momentu wejścia operatora na rynek. Niniejsze zalecenie nie narusza poprzednich decyzji regulacyjnych podjętych przez krajowe organy regulacyjne w odniesieniu do spraw, których zalecenie to dotyczy. Niemniej jednak krajowe organy regulacyjne powinny zapewnić, by do dnia 31 grudnia 2012 r. wprowadzono stawki za zakańczanie połączeń na efektywnym kosztowo i symetrycznym poziomie...
Modyfikując dotychczasowe stanowisko dotyczące kwestii symetrii stawek z dnia 16 grudnia 2008 r. oraz uwzględniając Zalecenie Komisji Europejskiej Prezes UKE postanowił, iż wszystkie podmioty działające na rynku telefonii ruchomej, które w dniu 1 stycznia 2013 r. będą prowadziły działalność dłużej niż 4 lata zobowiązane będą do kalkulowania kosztów zakańczania połączeń w swoich sieciach w oparciu o wyniki modelu bottom-up Forward Looking Long Run Incremental Costs (FL-LRIC).
W odniesieniu do nowych podmiotów, Prezes UKE zgodnie z Zaleceniem Komisji Europejskiej postanowił, iż podmioty, które w dniu 1 stycznia 2013 r. będą działać krócej niż cztery lata, będą uprawnione do pobierania stawek asymetrycznych do końca okresu czteroletniego. Po tym okresie stawki za zakańczanie połączeń w sieciach nowych operatorów będą kalkulowane w oparciu o wyniki modelu bottom-up FL-LRIC, a w przypadku full MVNO - będą symetryczne do stawek zasiedziałych MNO.
Czasowe utrzymanie asymetrii stawek za zakańczanie połączeń w sieciach nowych operatorów wynika z wyższych kosztów, będących efektem mniejszej ekonomii skali nowego operatora, na co również zwraca uwagę Komisja Europejska.
Prezes UKE, zauważając, iż każdy z podmiotów uprawnionych do pobierania asymetrycznych stawek ma de facto inne warunki konkurencyjne w stosunku do pozostałych podmiotów, postanowił wyrównać warunki dotyczące asymetrii wszystkim podmiotom.
Za punkt odniesienia uznano sytuację P4 sp. z o.o. - operatora, który jako pierwszy korzystał z asymetrycznych stawek i jako pierwszy z grona nowych operatorów działających na rynku telefonii ruchomej w Polsce będzie zobligowany do przejścia na kalkulację kosztów w oparciu o wyniki modelu bottom-up z dniem 1 stycznia 2013 r.
P4 rozpoczęła działalność w dniu 17 marca 2007 r. W momencie przejścia na wyniki kalkulacji kosztów oparte o model bottom-up tj. w dniu 1 stycznia 2013 r., P4 będzie działała na rynku przez 2117 dni. Średnia asymetria P4 w tym okresie, wobec stawek operatorów zasiedziałych tj. Polkomtel SA, Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. oraz Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel Sp. z o.o będzie się kształtowała na poziomie 84,12%. Aby nowy oper,ator w skróconym, zgodnie z Zaleceniem Komisji Europejskiej, 4 letnim okresie (1463 dni) mógł korzystać z podobnych warunków asymetrii, konieczne jest ustalenie średniej wysokości asymetrii na poziomie 166,42% przez okres 4 lat. Aby możliwym było porównanie sytuacji poszczególnych operatorów koniecznym było stworzenie narzędzia umożliwiającego porównywanie asymetrii poszczególnych operatorów oraz dającego możliwość ustalenia podobnych warunków asymetrii dla wszystkich operatorów.
W tym celu opracowano w UKE Współczynnik Równoważności Asymetrii Przedsiębiorstw (WRAP). Można go zdefiniować jako iloczyn procentowego stosunku MTR nowego operatora do obowiązującego MTR operatorów MNO w danym okresie oraz liczby dni występowania tej zależności, zsumowany od początku prowadzenia działalności przez danego operatora do końca okresu asymetrycznego.
Zdaniem Prezesa UKE zastosowanie WRAP przy porównywaniu warunków asymetrii poszczególnych operatorów pozwoli na dokładne poznanie warunków asymetrii dla poszczególnych operatorów.
WRAP wyliczony tylko dla jednego operatora nie przekazuje żadnych informacji. Swoje zastosowanie WRAP znajduje w sytuacji, gdy chcemy porównać warunki asymetrii poszczególnych operatorów.
Prezes UKE dokonał porównania dotychczasowych harmonogramów operatorów korzystających z asymetrycznych stawek MTR w sytuacji, w której harmonogramy asymetrii P4 oraz Cyfrowego Polsatu SA kończą się zgodnie z Zaleceniem Komisji Europejskiej w dniu 1 stycznia 2013 r., natomiast asymetria dla pozostałych nowych operatorów kończy się po okresie 4 lat obowiązywania stawek asymetrycznych. Wyniki zaprezentowane w poniższej tabeli nie uwzględniają zmian stawek MTR, które będą następowały w kolejnych latach (obecnie Prezes UKE prognozuje jedynie wysokość stawki od dnia 1 stycznia 2011 r. jednakże w chwili obecnej trudno jest ocenić wysokości zmian w kolejnych latach).
Zaprezentowane zestawienie prezentuje wysokość WRAP dla poszczególnych operatorów w sytuacji, gdy operatorzy prowadzący działalność telekomunikacyjną dłużej niż 4 lata z dniem 1 stycznia 2013 r. przechodzą na model bottom-up lub w przypadku operatora full MVNO na stawki symetryczne wobec operatora MNO. Warunki, jakie miał pierwszy operator, który korzystał ze stawek asymetrycznych (P4) są punktem wyjścia do porównywania warunków z innymi operatorami i stanowią 100%. Operator dla którego porównanie procentowe WRAP wynosi poniżej 100% oznacza, że w okresie asymetrycznym osiągnął on gorsze (również wskazuje o ile gorsze) warunki od tych, które miała P4, natomiast wynik powyżej 100% pokazuje o ile lepsze warunki osiągnie ten operator.
operator | wysokość WRAP | sytuacja konkurencyjna |
P4 | 3897 | 100% |
Cyfrowy Polsat | 3305 | 84,80% |
CenterNet | 4054,51 | 104,02% |
Mobyland | 4078 | 104,63% |
Nowy operator* | 4074 | 104,54% |
* zakładany początek działalności nowego operatora 1 lipca 2010 r.
Przedstawione porównanie pokazuje, iż każdy z operatorów korzysta de facto z innej asymetrii. Prezes UKE wskazuje, że w przypadku spadku stawek operatorów MNO począwszy od dnia 1 stycznia 2011 r. WRAP dla nowych operatorów, których stawki mimo zastosowanych harmonogramów nie są jeszcze w sposób trwały powiązane ze stawką operatorów MNO (bowiem operator jest jeszcze w 2 letnim okresie nie regulowanym) mają jedynie charakter poglądowy. Cyfrowy Polsat jako jedyny wśród nowych przedsiębiorców telekomunikacyjnych nie jest operatorem infrastrukturalnym. WRAP dla Cyfrowego Polsatu - operatora full MVNO jest niższy niż dla P4 o około 16%. W przypadku nowych operatorów infrastrukturalnych (Centernet, Mobyland oraz każdego innego operatora infrastrukturalnego, który nie rozpoczął działalności), warunki asymetrii w stosunku do P4 będą o około 5% lepsze od tych jakie miała P4. Jednakże w przypadku zmiany stawek operatorów MNO różnica pomiędzy P4 a nowymi operatorami, którzy w dniu zmiany nie mają ściśle powiązanego harmonogramu ze stawkami operatorów MNO będzie się powiększała.
W odniesieniu do przedstawionego powyżej porównania Prezes UKE postanowił, iż koniecznym jest stworzenie jednego spójnego podejścia do kwestii asymetrii stawek. Tak, aby wszystkie podmioty, które rozpoczynają działalność oraz te, które działalność dopiero planują rozpocząć, miały spójne warunki dotyczące asymetrii stawek MTR.
Tym samym Prezes UKE proponuje następujące rozwiązanie:
W odniesieniu do operatorów, którzy w dniu 1 stycznia 2013 r. będą prowadzili działalność telekomunikacyjną dłużej niż 4 lata, następuje przejście na kalkulację kosztów w oparciu o model bottom-up (FL-LRIC). W wyniku zakończenia asymetrii z dniem 1 stycznia 2013 r. P4 uzyskuje WRAP w wysokości 3897 pkt. Wysokość tego współczynnika stanowi punkt odniesienia przy kalkulowaniu stopnia asymetrii dla pozostałych nowych operatorów infrastrukturalnych. Jednocześnie trzeba mieć na uwadze, że Prezes UKE szacuje na podstawie obserwacji tendencji europejskich, że stawka MTR powinna kształtować się od dnia 1 stycznia 2011 r. na poziomie 3,2 eurocenta za minutę.
Jednocześnie Zalecenie Komisji Europejskiej z dnia 7 maja 2009 r. prognozuje, że stawka za zakańczanie połączenia w sieci ruchomej po przejściu (1 stycznia 2013 r.) na koszty oparte o wyniki kalkulacji kosztów bottom-up powinna kształtować się na poziomie od 1,5 do 3 eurocentów za minutę.
W przypadku Cyfrowego Polsatu Prezes UKE uznał, że asymetria, jaką będzie miał prawo pobierać Cyfrowy Polsat, powinna być niższa niż ta, która ma zastosowanie dla nowych operatorów infrastrukturalnych (P4, Centernet, Mobyland, Aero2), co zresztą ma w chwili obecnej również miejsce. Prezes UKE proponuje, aby Cyfrowy Polsat z dniem 1 stycznia 2013 r. zobowiązany był do pobierania stawek symetrycznych do zasiedziałych operatorów MNO. Tym samym okres asymetryczny Cyfrowego Polsatu będzie wynosił 1646 dni. Asymetria w okresie asymetrycznym wyniesie 100,80%. Warunki uzyskane przez Cyfrowy Polsat będą punktem odniesienia w przypadku gdyby inni operatorzy MVNO chcieli rozpocząć działalność o podobnym profilu. W przypadku nowego operatora full MVNO (nowy operator działający w takim samym profilu działalności jak Cyfrowy Polsat) średnia asymetria w okresie cztero letnim powinna wynosić maksymalnie 126,06%.
Każdy nowy operator full MVNO będzie miał takie same warunki jak miał Cyfrowy Polsat. Tym samym współczynnik dla nowych operatorów full MVNO będzie wynosił 3305 pkt. (tyle samo co dla Cyfrowego Polsatu), natomiast dla nowych operatorów infrastrukturalnych 3897 pkt. WRAP full MVNO stanowi 84% WRAP jaki osiągają operatorzy infrastrukturalni, czyli warunki dla Cyfrowego Polsatu oraz każdego nowego full MVNO będą o 16% gorsze niż te jakie uzyskują nowi operatorzy infrastrukturalni.
W przypadku Centernetu oraz Mobyland Prezes UKE proponuje, aby dotychczasowe harmonogramy asymetrii były dostosowane do zmieniających się warunków tzn. zostały powiązane w sposób procentowy ze stawkami operatorów MNO. WRAP dla Centernetu oraz dla Mobyland byłby na poziomie około 3897 pkt - (różnica wskaźników poszczególnych podmiotów nie powinna być większa niż 0,05%, co daje dopuszczalne różnice w wysokości 2 pkt WRAP). Tym samym operatorzy mieliby takie same warunki, jeżeli chodzi o asymetrię jak miała P4. Przykładowe harmonogramy dla Centernetu oraz Mobyland przedstawiałyby się następująco.
W odniesieniu do wysokości stawki operatora MNO umieszczonej w poniższych tabelach należy wskazać, iż nie ma ona znaczenia dla wyliczeń dlatego została ona przedstawiona za pomocą liter, stawka Centernetu/Mobylandu/Aero2 i każdego innego nowego operatora infrastrukturalnego będzie powiązana procentowo ze stawką operatorów MNO od momentu obowiązywania nowego harmonogramu, tym samym będzie pochodną stawki operatora MNO. Oznaczenie stawki operatora MNO za pomocą różnych liter nie oznacza, że stawka C nie będzie równa stawce D. W kolumnie oznaczonej jako procent stawki operatora MNO znajdują się dopuszczalne wysokości asymetrii stawki nowego operatora infrastrukturalnego w stosunku do stawki operatora MNO w danym okresie wyliczane jako iloraz WRAP z danego progu asymetrii do liczby dni asymetrii.
stawka MNO | stawka Centernet | % stawki operatora MNO | liczba dni asymetrii | |||
początek działalności | 2009-05-30 | 0,2162 | 0,57 | 263,64% | 32 | 84,36 |
1 próg asymetrii | 2009-07-01 | 0,1677 | 0,57 | 339,89% | 457 | 1553,31 |
2 próg asymetrii | 2010-10-01 | A | A*268,45 | 268,34% | 273 | 732,55 |
3 próg asymetrii | 2011-07-01 | B | B*244,48% | 244,48% | 184 | 449,85 |
4 próg asymetrii | 2012-01-01 | C | C*226,60% | 226,60% | 182 | 412,40 |
5 próg asymetrii | 2012-07-01 | D | D*205,72% | 205,72% | 184 | 378,53 |
6 próg asymetrii | 2013-01-01 | E | E*190% | 190,00% | 151 | 286,9 |
7 próg asymetrii | 2013-06-01 | F | F*100% | 100,00% | ||
liczba dni asymetrii 1463 | WRAP=3897,92 |
Stawka Centernet począwszy od dnia 1 października 2010 r. byłaby powiązana w sposób procentowy ze stawkami operatorów MNO.
stawka MNO | stawka Mobyland | % stawki operatora MNO | liczba dni asymetrii | ||||||
Początek działalności | 2009-08-30 | 0,1677 | 0,57 | 339,89% | 489 | 1662,07 | |||
1 próg asymetrii | 2011-01-01 | A | A*268,34% | 268,34% | 151 | 405,18 | |||
2 próg asymetrii | 2011-06-01 | B | B*245% | 245,00% | 183 | 448,35 | |||
3 próg asymetrii | 2011-12-01 | C | C*230% | 230,00% | 183 | 420,9 | |||
4 próg asymetrii | 2012-06-01 | D | D*219% | 219,00% | 245 | 536,55 | |||
5 próg asymetrii | 2013-02-01 | E |
|
Metryka ze strony archiwalnej
Autor informacji: | (Anna Streżyńska) / (2010-03-31) |
Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzałkowski) / (2013-03-04 13:27) |
Ostatnia zmiana: | (Anna Lewandowska) / (2011-05-16 13:27) |
Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
Osoba odpowiedzialna: | Anna Streżyńska |
Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
Data publikacji: | 19.09.2025 09:57 |