Drony
23 lutego 2018
Zgodnie z Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) nr 1079/2012 z dnia 16 listopada 2012 r. ustanawiającym wymogi dotyczące separacji międzykanałowej w łączności głosowej dla jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (Dz.U.UE.L.2012.320.14 z późn. zm.), pozwolenia radiowe mogą być wydawane jedynie dla radiostacji lotniczych VHF, posiadających funkcję separacji międzykanałowej 8,33 kHz.
I. Informacje ogólne
W celu zapewnienia bezpieczeństwa statków powietrznych, podczas wykonywania lotów dronami w pobliżu lotniska, możliwe jest wykorzystywanie urządzeń radiowych w służbie radiokomunikacyjnej ruchomej lotniczej do łączności pomiędzy operatorem drona, a służbą kontroli ruchu lotniczego stacji lotniskowej. Łączność odbywa się na częstotliwościach przydzielonych dla danej stacji lotniskowej.
Używanie urządzenia radiowego nadawczego lub nadawczo-odbiorczego wymaga posiadania pozwolenia radiowego.
Uzyskanie pozwolenia radiowego nie zwalnia operatora drona od uzyskania stosownej zgody służb kontroli ruchu lotniczego, zarówno na wykonywanie lotów, jak i możliwości nawiązywania łączności na określonych częstotliwościach.
Wykorzystanie urządzeń radiowych, objętych przedmiotowym pozwoleniem radiowym, w innych sytuacjach i do innych celów niż uzgodniona łączność pomiędzy operatorem drona, a stacją lotniskową, jest kategorycznie zabronione.
Obsługiwanie urządzenia radiowego nadawczego lub nadawczo-odbiorczego, używanego w radiokomunikacji lotniczej, wymaga posiadania świadectwa operatora urządzeń radiowych, w tym przypadku świadectwa ogólnego operatora radiotelefonisty. Informacje w sprawie wydawania świadectw znajdują się na stronie: http://bip.uke.gov.pl/swiadectwa-operatora-urzadzen-radiowych-tresci/swiadectwa-lotnicze,2.html.
Pozwolenie radiowe wydajemy po rozpatrzeniu wniosku złożonego do Prezesa UKE.
Pozwolenie wydajemy na okres nieprzekraczający 10 lat.
Informacja o wydanym pozwoleniu radiowym jest przekazywana również do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
II. Składanie wniosków
Wniosek (z oryginalnym podpisem wnioskodawcy), wraz z odpowiednimi załącznikami, składać pocztą lub bezpośrednio do siedziby UKE w Warszawie.
Dane głównej siedziby UKE znajdują się na stronie: http://uke.gov.pl/kontakt/.
Może być również przesłany wniosek podpisany profilem zaufanym:
- na platformie ePUAP (obywatel.gov.pl) - wybrać ścieżkę: Wyślij pismo ogólne, zalogować się, dołączyć formularz wniosku i wymagane dokumenty jako załączniki do pisma,
- na platformie PUE - po zalogowaniu, wybrać ścieżkę: Konsument (lub Biznes) - Zobacz wszystkie usługi - Wniosek ogólny - Wypełnij formularz.
Nie akceptujemy kopii wniosku, przesłanej zwykłą pocztą elektroniczną.
Formularze wniosków znajdują się u dołu strony.
III. Załączniki do wniosków
- deklarację zgodności urządzenia z zasadniczymi wymaganiami (oznaczenie CE, informacja) - powinna być dołączona do dokumentacji urządzenia, a najprościej uzyskać kopię ze strony producenta, np. wpisując do wyszukiwarki typ urzadzenia i hasło "declaration of conformity",
- kopia świadectwa ogólnego operatora radiotelefonisty (dotyczy wnioskodawcy – osoby fizycznej),
- oświadczenie wnioskodawcy o obsłudze urządzeń, których dotyczy pozwolenie, przez osoby posiadające świadectwo ogólne operatora radiotelefonisty (dotyczy wnioskodawcy - osoby prawnej),
- potwierdzenie wniesienia opłaty skarbowej,
- w przypadku gdy wnioskodawca działa przez pełnomocnika, do wniosku należy załączyć pełnomocnictwo, lub odpis pełnomocnictwa, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym - (poświadczenie winno zawierać datę i miejsce jego sporządzenia), pełnomocnictwo może być przedłożone do akt wyłącznie jako: oryginał, urzędowo poświadczony odpis przez notariusza (konsula) lub odpis uwierzytelniony przez występującego w sprawie pełnomocnika, będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym, a także doradcą podatkowym,
- potwierdzenie wniesienia opłaty od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury - 17,00 zł.
IV. Opłata skarbowa
Za wydanie pozwolenia radiowego - 82 zł.
Za wydanie duplikatu pozwolenia - 24 zł.
Za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa - 17 zł.
Opłatę skarbową wpłaca wnioskodawca lub pełnomocnik na konto Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy Dzielnicy Wola: 21 1030 1508 0000 0005 5000 0070.
Dokument potwierdzający uiszczenie opłaty skarbowej (oryginał lub potwierdzona kopia, bądź elektronicznie wygenerowane potwierdzenie dokonania przelewu) dołączyć do wniosku o pozwolenie radiowe.
Nie dokonywać jednej opłaty zbiorowo za kilka wniosków. Każda wpłata musi dotyczyć tylko jednego wniosku.
Nie ma możliwości dokonania wpłaty w Urzędzie.
V. Dodatkowe informacje
Zgodnie z przepisami, pozwolenie radiowe wydajemy w terminie do 6 tygodni od dnia złożenia wniosku.
Pozwolenie wysyłamy pocztą, listem poleconym, za potwierdzeniem odbioru, pod adres wskazany we wniosku.
Każdy wnioskodawca może ustanowić pełnomocnika do odbioru przesyłki z pozwoleniem. Opłata skarbowa od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa - 17,00 zł.
Przesyłkę z pozwoleniem, awizowaną dwukrotnie, która nie zostanie odebrana przez adresata, uważa się za doręczoną. Można wtedy (po wpływie zwrotnego poświadczenia odbioru do Urzędu) wystąpić z wnioskiem o wydanie duplikatu pozwolenia.
Pozwolenie może być zmienione, na przykład w przypadku zmiany adresu. Wydajemy wtedy bezpłatnie decyzję zmieniającą.
Kopię pozwolenia przesyłamy do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Pytania, na które nie znaleźliście odpowiedzi na naszej stronie, można kierować pod adres
e-mail:
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip
Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elektronicznej |
Osoba publikująca informację: | Daniel Gryt |
Osoba modyfikująca informację: | Marek Otręba |
Data publikacji: | 23.02.2018 12:55 |
Data ostatniej modyfikacji: | 07.01.2020 09:53 |