Rachunkowość regulacyjna dla TP
28 stycznia 2010
Zatwierdzenie instrukcji prowadzenia rachunkowości regulacyjnej za rok 2009 oraz opis kalkulacji kosztów na rok 2011 dla Telekomunikacji Polskiej SA.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej podpisał w dniu 28 stycznia 2010 r. decyzję nr DHRT-WKO-6090-2/09(56), zatwierdzającą następujące dokumenty:
- „Instrukcję w zakresie prowadzonej przez Telekomunikację Polską SA rachunkowości regulacyjnej za rok 2009";
- „Opis kalkulacji zorientowanych przyszłościowo w pełni alokowanych kosztów usług powszechnych na rok 2011 Telekomunikacji Polskiej SA";
- „Opis kalkulacji zorientowanych przyszłościowo w pełni alokowanych kosztów usług przyłączenia do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej i utrzymania w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych oraz usług krajowych i międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej dla konsumentów
i użytkowników końcowych, z wyłączeniem konsumentów (rynki 1-6) na rok 2011 Telekomunikacji Polskiej SA." oraz „Opis kalkulacji zorientowanych przyszłościowo
w pełni alokowanych kosztów detalicznej usługi zapewnienia części lub całości minimalnego zestawu łączy dzierżawionych o przepływnościach do 2 Mbit/s włącznie (rynek 7) na rok 2011 Telekomunikacji Polskiej SA."; - „Opis kalkulacji kosztów świadczenia dostępu telekomunikacyjnego w zakresie:
- usług rozpoczynania połączeń w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej (rynek 8);
- dostępu do lokalnej pętli i podpętli abonenckiej (łącznie z dostępem współdzielonym) realizowanego za pomocą pary przewodów metalowych w celu świadczenia usług szerokopasmowych i głosowych (rynek 11);
- usługi dostępu szerokopasmowego, w tym szerokopasmowej transmisji danych (rynek 12);
na rok 2011 Telekomunikacji Polskiej SA";
- „Opis kalkulacji w zakresie przeszacowania wartości składników kapitału zaangażowanego na dzień 31 grudnia 2009 r. oraz wyznaczania wartości kosztów od ich wartości bieżącej na potrzeby opisów kalkulacji zawartych w dokumentach numer: I, II, III, IV, wraz z załącznikami do przedmiotowych dokumentów,
oraz umarzającą postępowanie w zakresie zatwierdzenia części dokumentu „Opis kalkulacji kosztów świadczenia dostępu telekomunikacyjnego w zakresie usług zakańczania połączeń w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej (rynek 9).
Po przeprowadzeniu kolejnej analizy rynków właściwych, Decyzją SMP 2009, Prezes UKE ustalił, że na rynku świadczenia usługi zakańczania połączeń w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej, zgodnym z obszarem sieci TP, w której następuje zakończenie połączenia nie występuje skuteczna konkurencja i wyznaczył TP jako przedsiębiorcę telekomunikacyjnego zajmującego znaczącą pozycję na rynku świadczenia usługi zakańczania połączeń w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej TP zgodnym z obszarem sieci, w której następuje zakończenie połączenia.
Powyższa decyzja Prezesa UKE zniosła obowiązek, nałożony na TP Decyzją SMP 2006, o którym mowa w art. 39 ustawy Pt, polegający na:
- kalkulacji uzasadnionych kosztów świadczenia dostępu telekomunikacyjnego, według metody zorientowanych przyszłościowo długookresowych kosztów przyrostowych, zgodnie
z przepisami odpowiednich aktów wykonawczych, według zatwierdzonego przez Prezesa UKE opisu kalkulacji kosztów; - stosowaniu opłat z tytułu dostępu telekomunikacyjnego, uwzględniających zwrot uzasadnionych kosztów operatora.
Cel rachunkowości regulacyjnej
Obowiązek prowadzenia rachunkowości regulacyjnej jest narzędziem regulacyjnym zapobiegającym nadużywaniu dominującej pozycji przez operatora zasiedziałego przejawiającym się m.in. stosowaniem antykonkurencyjnego subsydiowania skrośnego.
Celem rachunkowości regulacyjnej jest rozdzielenie kosztów operatora pomiędzy poszczególne oferowane usługi a następnie porównanie tych kosztów z przychodami generowanymi w wyniku świadczenia tych usług. W rezultacie można stwierdzić czy usługa umożliwia odzyskanie kosztów jej świadczenia, czy też generuje straty. Sytuacja w której przychody z usług nie pokrywają kosztów ich świadczenia może być oznaką zjawiska potencjalnie groźnego dla rozwoju konkurencji, którym jest subsydiowanie nierentownych usług przychodami uzyskiwanymi ze świadczenia usług rentownych.
Główną zasadą rachunkowości regulacyjnej jest to, że operator, w tym przypadku TP, powinien przedstawić sprawozdania finansowe dla poszczególnych usług w taki sposób, aby stanowiły one oddzielne obszary działalności. W zakresie tych działalności w sprawozdaniu z rachunkowości regulacyjnej, która zostanie sporządzona w oparciu o instrukcję, TP wykaże przepływy transferów wewnętrznych.
Transfery wewnętrzne są kluczowym elementem rozdzielnych sprawozdań finansowych, inaczej mówiąc są to przepływy pieniężne z tytułu usług świadczonych wzajemnie przez wyodrębnione obszary działalności w ramach jednego przedsiębiorstwa. Do transferów tych zalicza się koszty i przychody, które są wynikiem przepływów pieniężnych pomiędzy rozdzielonymi obszarami działalności operatora i usługami. Przepływ ten jest związany z faktem, że obszary działalności - rozdzielone na potrzeby rachunkowości regulacyjnej - wzajemnie sprzedają i kupują od siebie usługi. Fundamentalną zasadę w zakresie ustalania opłat transferowych usług pomiędzy rozdzielonymi działalnościami stanowi niedyskryminacja. W świetle tej zasady wymaga się, aby opłaty za wewnętrzną sprzedaż usług w ramach przedsiębiorstwa operatora odzwierciedlały opłaty naliczane za takie same usługi innym operatorom. Ta zasada pozwala regulatorowi na dokonanie właściwej oceny wyników finansowych każdej wyodrębnionej działalności przedsiębiorstwa.
Kalkulacja kosztów
Obok rachunkowości regulacyjnej TP zobowiązana jest do prowadzenia kalkulacji kosztów usług telekomunikacyjnych w sposób określony w rozporządzeniu kosztowym. Koszty usług świadczonych między operatorami na podstawie umów o połączeniu sieci są kalkulowane w oparciu o zorientowany przyszłościowo, długookresowy koszt przyrostowy (FL-LRIC - Forward Looking Long Run Incremental Cost), przypadający na określoną jednostkę rozliczeń. Z kolei koszt świadczenia usług powszechnych kalkulowany jest w oparciu
o zorientowany przyszłościowo w pełni alokowany koszt (FL-FDC - Forward Looking Fully Distributed Cost), przypadający na określoną jednostkę rozliczeń.
Wyniki kalkulacji kosztów usług detalicznych pozwolą Prezesowi UKE ocenić czy opłaty pobierane za te usługi są zorientowane kosztowo, co stanowi jedno z kluczowych zadań warunkujących zapewnienie rozwoju efektywnej konkurencji na rynku. Z kolei wyniki kalkulacji kosztów usług hurtowych, świadczonych między TP, a innymi przedsiębiorcami telekomunikacyjnymi posłużą Prezesowi UKE do oceny wysokości opłat za te usługi.
Zgodnie z Rozporządzeniem kosztowym prowadzona przez TP kalkulacja kosztów usług telekomunikacyjnych jest weryfikowana przez UKE w cyklach rocznych. Oznacza to,
że co roku dokonywana jest aktualizacja opisu kalkulacji kosztów usług oraz co roku prezentowane są wyniki z prowadzonej przez TP kalkulacji kosztów, dokonywanej na podstawie zatwierdzonego opisu. Wyniki kalkulacji kosztów usług podlegają badaniu zgodności z przepisami prawa oraz zatwierdzonym przez Prezesa UKE opisem kalkulacji kosztów usług. Aktualizacja kalkulacji kosztów usług odbywa się poprzez złożenie przez operatora w terminie 120 dni od zakończenia roku obrotowego, projektu instrukcji i opisu kalkulacji kosztów. Natomiast wyniki z kalkulacji kosztów wraz z opinią i raportem biegłego rewidenta są przekazywane Prezesowi UKE w celu publikacji po przeprowadzeniu audytu regulacyjnego.
Decyzji Prezesa UKE został nadany rygor natychmiastowej wykonalności.
Załączniki
- Wersja jawna decyzji zatwierdzającej instrukcję za 2009 rok i opis kalkulacji kosztów na rok 2011
- Wersje jawne instrukcji za 2009 rok i opisu kalkulacji kosztów na rok 2011
Metryka ze strony archiwalnej
Autor informacji: | (Anna Streżyńska) / (2010-01-28) |
Udostępnienie informacji: | (Anna Stankowska) / (2010-02-16 12:11) |
Ostatnia zmiana: | (Anna Stankowska) / (2010-06-08 11:09) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip
Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
Osoba odpowiedzialna: | Anna Streżyńska |
Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
Data publikacji: | 19.09.2025 12:30 |