Instrukcja w zakresie prowadzenia rachunkowości regulacyjnej za rok 2013 oraz opisu kalkulacji kosztów na rok 2015 dla Orange Polska SA (OPL)
03 kwietnia 2014

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej podpisał decyzję zatwierdzającą, wraz ze zmianami, instrukcję z prowadzonej przez OPL rachunkowości regulacyjnej za rok 2013 oraz opis kalkulacji kosztów na rok 2015 (decyzja nr DHRT-WORK-6090-1/13(109) – w załączeniu).
W obecnym stanie prawnym, OPL zobowiązana jest do prowadzenia rachunkowości regulacyjnej na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy prawo telekomunikacyjne (Pt) oraz kalkulacji kosztów, uzasadnionych, o których mowa w art. 39 ust. 1 Pt, dla usług:
- świadczenia dostępu telekomunikacyjnego w zakresie usługi dostępu szerokopasmowego, w tym szerokopasmowej transmisji danych (Rynek 12);
- krajowych i międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej dla konsumentów i użytkowników końcowych z wyłączeniem konsumentów (Rynki 3-6);
Zatwierdzone przez Prezesa UKE instrukcja i opis kalkulacji kosztów, uwzględniają zmiany m.in. stanowiące konsekwencje połączenia spółek TP oraz PTK Centertel i Orange. Wprowadzone zmiany zapewniają, iż sprawozdanie z rachunkowości regulacyjnej oraz wyniki kalkulacji kosztów zostaną sporządzone zgodnie z zasadą przyczynowości powstawania kosztów, zaś baza kosztowa przyjmowana do kalkulacji nie zostanie zniekształcona poprzez ujęcie w niej: kosztów obsługi operatorów związanych z obsługą PTK Centertel, kosztów sieci mobilnej wykorzystywanej do świadczenia usług stacjonarnych, a także elementów sieci mobilnych mogących mieć zastosowanie do świadczenia usług stacjonarnych, zaś w zakresie wolumenów, przyjmowanych do kalkulacji danych o liczbie abonentów, liczbie usług czy zatrudnieniu PTK Centertel.
Poza zmianami wynikającymi z połączenia spółek TP oraz PTK Centertel i Orange, Prezes UKE wprowadził do instrukcji i opisu kalkulacji kosztów zmiany w obszarze:
- Wyznaczania średnich kosztów usług transmisji danych oraz kosztu usług utrzymania portów abonenckich na urządzeniach DSLAM. Koszty tych usług będą kalkulowane przy uwzględnieniu docelowej pojemności elementów sieci służących realizacji usług transmisji danych i docelowej pojemności urządzeń DSLAM, zamiast aktualnego poziomu ich zajętości. Powyższe działania skutkują obniżeniem kosztu jednostkowego usług cyklicznych transmisji danych i usług utrzymania portów dostępowych na urządzeniach DSLAM;
- Alokacji kosztów elementu sieci „Transmisja DSLAM”. Zmiana polega na podziale modelowego elementu sieci „Transmisja DSLAM”, na cześć „Transmisja DSLAM – aktywna” oraz część „Transmisja DSLAM – pasywna”. Zmiana stanowi konsekwencję wprowadzenia w kalkulacji kosztów na rok 2014 podziału modelowego elementu sieci „Transmisja MSA” na „Transmisja MSA – brzeg – pasywna” – np. kable sieci transmisyjnej, kanalizacja sieci transmisyjnej, czy przełącznice optyczne oraz „Transmisja MSA – brzeg – aktywna” np. urządzenia DWDM. Powyższe działania wychodzą naprzeciw realizacji zasady przyczynowości powstawania kosztów oraz obniżenie kosztu jednostkowego usług cyklicznych transmisji danych;
- Kwestii kalkulacji jednostkowego kosztu transmisji danych, który według Prezesa UKE powinien być ustalany ze względu na klasę usługową odpowiednio VBR i UBR, oraz ze względu na stosowaną technologię dostępową ADSL, SHDSL, VDSL, co odpowiada specyfice usług realizowanych na podstawie Oferty SOR;
- Odzyskania przez OPL w koszcie usług realizowanych na Rynku 12 kategorii kosztów wspólnych. Kategorię tę przewiduje rozporządzenie Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 15 grudnia 2005 r. w sprawie prowadzenia przez przedsiębiorcę telekomunikacyjnego rachunkowości regulacyjnej i kalkulacji kosztów usług (Dz. U. nr 255, poz. 2140 z późn. zm.) oraz Zalecenie Komisji europejskiej z dnia 11 września 2013 r. „w sprawie obowiązków niedyskryminacji i metod kalkulacji kosztów w celu promowania konkurencji i poprawienia otoczenia dla inwestycji w sieci szerokopasmowe”. Zwrot kosztów związanych (w omawianej sprawie) ze świadczeniem usług na rynku szerokopasmowej transmisji danych stanowi kluczową zasadę kalkulacji kosztów. Zasada ta gwarantuje, że operator zasiedziały jakim jest OPL będzie w stanie pokryć wszystkie koszty poniesione w wyniku efektywnej działalności i uzyskać odpowiedni zwrot z zainwestowanego kapitału. Zostanie to spełnione w sytuacji umożliwienia odzyskania OPL także wartości kosztów wspólnych związanych ze świadczeniem usług regulowanych na Rynku 12, których ponoszenie nie ma związku z jakąkolwiek nieefektywnością operatora. W ocenie Prezesa UKE metodologia kalkulacji długookresowych kosztów przyrostowych uwzględniająca proporcjonalny narzut kosztów wspólnych na koszt przyrostowy usług wchodzących w zakres Rynku 12, umożliwi nadanie odpowiedniego sygnału „build or buy” uczestnikom rynku. W konsekwencji metoda kalkulacji kosztów uwzględniająca kategorię kosztów wspólnych utrzyma równowagę między umożliwieniem skutecznego wejścia na rynek, a zapewnieniem wystarczających zachęt do inwestycji, które zapewnią nowe i szybkie usługi szerokopasmowe.
Prezes UKE wskazuje, iż stworzenie stabilnego otoczenia regulacyjnego pozwala nie tylko OPL, ale także OA na opracowywanie wieloletnich prognoz rozwoju oferty hurtowego dostępu do sieci OPL. Stworzenie stabilnej polityki stawek hurtowych jest w ocenie Prezesa UKE korzystne dla OA korzystających z usług hurtowych OPL, operatorzy mogą budować swoje plany rozwoju biznesu w oparciu o spodziewany poziom stawek hurtowych.
Decyzji Prezesa UKE został nadany rygor natychmiastowej wykonalności.
Decyzji Prezesa UKE został nadany rygor natychmiastowej wykonalności.
Metryka ze strony archiwalnej
Autor informacji: | (Lidia Kozłowska) / (2014-04-03) |
Udostępnienie informacji: | (Monika Lewińska) / (2014-04-03 12:41) |
Ostatnia zmiana: | (Piotr Jaszczuk) / (2014-06-27 13:07) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip
Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
Osoba odpowiedzialna: | Lidia Kozłowska |
Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
Data publikacji: | 19.09.2025 12:30 |