Rynek połączeń międzynarodowych
28 sierpnia 2007
Obowiązki regulacyjne TP na rynku świadczenia usługi międzynarodowych połączeń telefonicznych w sieci stacjonarnej (rynki 4 i 6).
W dniu 28 sierpnia 2007 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej w drodze decyzji administracyjnych ustalił, iż skuteczna konkurencja nie występuje:
- na krajowym rynku świadczenia usługi międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej dla konsumentów (rynek 4), oraz
- na krajowym rynku świadczenia usługi międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej dla użytkowników końcowych, z wyłączeniem konsumentów (rynek 6).
W związku z tym Prezes UKE wyznaczył Telekomunikację Polską S.A. jako przedsiębiorę zajmującego pozycję znaczącą na obu tych rynkach i nałożył na TP następujące obowiązki regulacyjne:
1) obowiązek polegający na nie ustalaniu zawyżonych cen w zakresie detalicznych usług międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej;
2) obowiązek polegający na nieutrudnianiu innym przedsiębiorcom wejścia na detaliczny rynek usług międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej;
3) obowiązek polegający na nieograniczaniu konkurencji poprzez ustalanie cen usług zaniżonych w stosunku do kosztów ich świadczenia na rynku usług międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej;
4) obowiązek polegający na niestosowaniu nieuzasadnionych preferencji dla określonych użytkowników, z wyłączeniem wyjątków przewidzianych w ustawie Prawo telekomunikacyjne;
5) obowiązek polegający na niezobowiązywaniu użytkownika końcowego do korzystania z usług, które są dla niego zbędne;
6) obowiązek polegający na prowadzeniu rachunkowości regulacyjnej zgodnie z zatwierdzoną przez Prezesa UKE instrukcją, a także prowadzeniu kalkulacji kosztów usług poprzez zastosowanie metody opartej na zorientowanym przyszłościowo w pełni alokowanym koszcie (FL-FDC), zgodnie z zatwierdzonym przez Prezesa UKE opisem kalkulacji kosztów;
7) obowiązek polegający na przedstawianiu do zatwierdzenia przez Prezesa UKE cenników i regulaminów świadczenia usług międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej.
Obie decyzje podlegają natychmiastowemu wykonaniu.
Definicja rynku
W ramach usługi detalicznych połączeń w publicznej sieci stacjonarnej, obejmującej wykonywanie i odbieranie połączeń telefonicznych, konieczne jest wyodrębnienie połączeń krajowych i międzynarodowych, co jest podziałem odpowiadającym zaleceniom Komisji Europejskiej. Te dwa rodzaje połączeń (krajowe i międzynarodowe) nie są postrzegane jako substytuty przez użytkowników, a ponadto z punktu widzenia operatorów połączenia międzynarodowe wiążą się ze znacznymi obciążeniami finansowymi i większym zaangażowaniem technologicznym, różniąc je znacznie od połączeń krajowych.
Połączenia międzynarodowe to połączenia rozpoczynane w krajowej stacjonarnej sieci publicznej, a kończone w sieci stacjonarnej operatora zagranicznego bądź w sieci ruchomej operatora zagranicznego. Są to więc połączenia realizowane pomiędzy zakończeniami należącymi do sieci w różnych krajach. Realizacja tych połączeń wymaga wyboru prefiksu międzynarodowego "00".
Połączenia międzynarodowe są standardowo oferowane przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych. W swojej ofercie różnicują oni opłaty za te połączenia w zależności od tego, gdzie (w którym kraju) następuje jego zakończenie. Tak więc w ofertach przedsiębiorców telekomunikacyjnych ten rodzaj połączeń jest wyraźnie odróżniany od połączeń krajowych, ze względu na znacznie wyższe ceny detaliczne w porównaniu z cenami za połączenia krajowe (strefowe i międzystrefowe).
Usługi międzynarodowych połączeń telefonicznych realizowanych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej są wykonywane na rzecz użytkowników końcowych, którzy są grupą zróżnicowaną. Większość dostawców usług telefonii stacjonarnej ma wyodrębnioną ofertę biznesową (dla przedsiębiorców, instytucji) i ofertę dla osób fizycznych (konsumentów). Plany taryfowe dla tych dwóch grup użytkowników znacząco różnią się od siebie zarówno samym modelem taryfy, funkcją abonamentu, jak i wysokością opłat za poszczególne połączenia.
Wyniki analizy rynków 4 i 6
Analiza kryteriów służących do oceny pozycji znaczącej wskazuje wyraźnie, że największy na rynku przedsiębiorca, Telekomunikacja Polska S.A. posiada znaczącą przewagę na rynku świadczenia usługi międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej dla konsumentów (rynek 4) oraz dla użytkowników końcowych z wyłączeniem konsumentów (rynek 6). Podstawowym argumentem przemawiającym za zasadnością powyższego twierdzenia jest bardzo wysoki udział w rynku, co niezaprzeczalnie świadczy o posiadaniu przez TP S.A. znaczącej pozycji na rynku właściwym. Dodatkowo należy przypomnieć, że jedynie sieć telekomunikacyjna TP S.A obejmuje swoim zasięgiem teren całego kraju. Przy tak wysokich wskaźnikach udziału w rynku oczywistą konsekwencją jest znacznie mniejszy udział potencjalnej konkurencji i obecność barier wejścia na rynek właściwy, w sytuacji gdyby nowi dostawcy chcieli zaproponować ofertę usług wykraczającą poza zakres usług dostępnych poprzez selekcję i preselekcję.
Zasięg i wartość trudnej do powielenia sieci TP S.A. wielokrotnie przekracza sieci innych operatorów działających na tym rynku. W związku z tym wyraźnie widać, że TP S.A czerpie korzyści ze skali i zakresu swojej działalności. Taka sytuacja oznacza, że TP S.A. posiada tak silną pozycję ekonomiczną, że uprawnia ją ona do postępowania w sposób niezależny od swoich konkurentów i kontrahentów.
Uwzględniając m.in. powyższe uwagi, Prezes UKE stwierdził, iż TP S.A. posiada znaczącą pozycję na rynku świadczenia usługi międzynarodowych połączeń telefonicznych w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej dla konsumentów oraz dla użytkowników końcowych z wyłączeniem konsumentów. Wskazane w sentencji obu decyzji obowiązki regulacyjne są adekwatne i proporcjonalne do zidentyfikowanych problemów w rozwoju konkurencji oraz spełniają cele regulacyjne określone w ustawie Prawo telekomunikacyjne.
Metryka ze strony archiwalnej
Autor informacji: | (Anna Streżyńska) / (2007-08-28) |
Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzałkowski) / (2007-08-28) |
Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzałkowski) / (2013-06-04 16:55) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip
Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
Osoba odpowiedzialna: | Anna Streżyńska |
Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
Data publikacji: | 19.09.2025 09:00 |