Decyzje dla rynków 1 i 2
27 sierpnia 2007
TP posiada znaczącą pozycję na rynkach przyłączenia do stacjonarnej sieci telefonicznej i utrzymania łącza w gotowości do świadczenia usług.
W dniu 27 sierpnia 2007 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej w drodze decyzji administracyjnych ustalił, iż skuteczna konkurencja nie występuje:
- na krajowym rynku świadczenia usługi przyłączenia do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej i utrzymania w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych dla konsumentów (rynek 1) oraz
- na krajowym rynku świadczenia usługi przyłączenia do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej i utrzymania w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych dla użytkowników końcowych z wyłączeniem konsumentów (rynek 2).
W związku z tym Prezes UKE wyznaczył Telekomunikację Polską S.A. jako przedsiębiorę zajmującego pozycję znaczącą na obu tych rynkach i nałożył na TP następujące obowiązki regulacyjne:
1) obowiązek polegający na nie ustalaniu zawyżonych cen w zakresie detalicznych usług przyłączenia do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej i utrzymania w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;
2) obowiązek polegający na nieutrudnianiu innym przedsiębiorcom wejścia na detaliczny rynek usług przyłączenia do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej i utrzymania w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;
3) obowiązek polegający na nieograniczaniu konkurencji poprzez ustalanie zaniżonych cen usług, na rynku usług przyłączenia do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej i utrzymania w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;
4) obowiązek polegający na niestosowaniu nieuzasadnionych preferencji dla określonych użytkowników, z wyłączeniem wyjątków przewidzianych w ustawie Prawo telekomunikacyjne;
5) obowiązek polegający na niezobowiązywaniu użytkownika końcowego do korzystania z usług, które są dla niego zbędne;
6) obowiązek polegający na prowadzeniu rachunkowości regulacyjnej zgodnie z zatwierdzoną przez Prezesa UKE instrukcją oraz na prowadzeniu kalkulacji kosztów usług poprzez zastosowanie metody opartej na zorientowanym przyszłościowo w pełni alokowanym koszcie (FL-FDC), zgodnie z zatwierdzonym przez Prezesa UKE opisem kalkulacji kosztów;
7) obowiązek polegający na przedstawianiu do zatwierdzenia przez Prezesa UKE cenników i regulaminów świadczenia usług przyłączenia do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej i utrzymania w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych.
Obie decyzje podlegają natychmiastowemu wykonaniu.
Definicja rynku
Świadczenie usługi przyłączenia do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej i utrzymania w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych polega na przyłączeniu i utrzymaniu w sprawności punktu zakończenia sieci u klienta z lokalną pętlą abonencką i dalej z infrastrukturą telekomunikacyjną, umożliwiającą korzystanie z usług telekomunikacyjnych osiąganych za pomocą technologii analogowych, cyfrowych, radiowych oraz z wykorzystaniem infrastruktury operatorów telewizji kablowej w celu świadczenia usług telekomunikacyjnych.
Zakupienie usługi przyłączenia do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej i utrzymania w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych wiąże się z uiszczeniem opłaty początkowej za przyłączenie (opłata instalacyjna) oraz miesięcznymi opłatami abonamentowymi za utrzymanie w gotowości do świadczenia usług.
Prezes UKE dokonał analizy ofert operatorów telefonii stacjonarnej w zakresie opłat abonamentowych, skierowanych do obydwu grup użytkowników końcowych i stwierdził, iż wysokość taryf (cenników) tworzonych przez przedsiębiorców jest zróżnicowana w celu dopasowania swojej oferty do oczekiwań poszczególnych grup użytkowników. Najistotniejszy podział użytkowników końcowych przebiega jednak na linii prowadzenia lub nie prowadzenia działalności gospodarczej. Stąd rozróżnienie oferowanych usług wykonywanych na rzecz: konsumentów oraz użytkowników końcowych, z wyłączeniem konsumentów (określanych także jako klientów biznesowych bądź instytucjonalnych). Plany taryfowe dla tych dwóch grup użytkowników znacząco różnią się od siebie zarówno samym modelem taryfy, funkcją abonamentu, jak i wysokością opłat za poszczególne połączenia.
Różnorodność ofert adresowanych do poszczególnych abonentów wiąże się między innymi z dochodami i wielkością połączeń realizowanych przez poszczególne grupy abonentów oraz z ich zapotrzebowaniami na konkretne technologie. Klienci instytucjonalni są dużo bardziej zainteresowani jakością oferowanych usługi (dostępność, czas ponownego uruchomienia po awarii itp.), możliwością zakupu usług powiązanych lub zaawansowanych (prezentacja nazwiska, drugie połączenie, przekazanie połączenia itp.).
Struktura rynku
Obecnie, wyłącznie Telekomunikacja Polska S.A zasięgiem swojej sieci pokrywa niemal całe terytorium kraju. Ponadto Spółka ma największy udział w infrastrukturze dostępowej i kontroluje ok. 90% z ogólnej liczby łączy dostępowych w kraju. Trudność powielenia infrastruktury TP S.A. wynika głównie ze skali tej infrastruktury, długiego czasu, w jakim ona powstawała oraz długotrwałego uprzywilejowania regulacyjnego w prowadzeniu inwestycji infrastrukturalnych – okres monopolu ustawowego. Pozostali najwięksi konkurenci Telekomunikacji Polskiej S.A. posiadają znacznie mniejszą liczbę łączy dostępowych. W przypadku Netii jest to ok. 3% ogólnej liczby łączy dostępowych w kraju. Niemal tyle samo kontroluje Telefonia Dialog S.A.
W przypadku świadczenia usług przyłączenia i utrzymania w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych TP S.A. czerpie korzyści z działalności wszystkich powiązanych poziomo z analizowanym rynkiem rynkach właściwych. Ponadto, Telekomunikacja Polska S.A. świadczy również usługi na następujących rynkach powiązanych z rynkiem właściwym pionowo:
- rynek świadczenia usługi rozpoczynania połączeń w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej;
- rynek świadczenia usługi zakańczania połączeń w poszczególnych stacjonarnych publicznych sieciach telefonicznych;
- rynek świadczenia usługi tranzytu połączeń w stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej;
- rynek świadczenia usługi dostępu do lokalnej pętli i podpętli abonenckiej (łącznie z dostępem współdzielonym) realizowanego za pomocą pary przewodów metalowych w celu świadczenia usług szerokopasmowych i głosowych;
- rynek świadczenia usługi dostępu szerokopasmowego w tym usługi szerokopasmowej transmisji danych.
Z powyższego wynika, że TP S.A. prowadzi działalność na wszystkich rynkach detalicznych powiązanych z analizowanym rynkiem właściwym, wykorzystując tę samą infrastrukturę. Ponadto, jest również obecna na większości rynków hurtowych powiązanych z rynkiem detalicznym. Pozwala to na zoptymalizowanie inwestycji poprzez wykorzystanie posiadanych zasobów w najbardziej efektywny sposób.
Pozostali operatorzy prowadzą także działalność na większości rynków hurtowych powiązanych z analizowanym rynkiem właściwym, wykorzystując tę samą infrastrukturę, jednakże z uwagi na fakt, iż TP S.A. posiada jako jedyna sieć obejmującą cały kraj, jest ona de facto jedynym przedsiębiorstwem, które może świadczyć swe usługi detaliczne nie będąc uzależnionym od usług innych przedsiębiorców.
Przeprowadzona analiza rynków 1 i 2 wykazała, iż TP S.A. jest przedsiębiorcą zajmującym pozycję znaczącą na krajowym rynku świadczenia usługi przyłączenia do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej i utrzymania w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych dla konsumentów i dla użytkowników niebędących konsumentami. W związku z tym abonenci TP S.A. muszą mieć możliwość dowolnego wyboru dostawcy publicznie dostępnych usług telefonicznych, którego usługi są dostępne w połączonych sieciach. Regulacja ta z pewnością przyczyni się do wzrostu poziomu konkurencji, w szczególności w zakresie świadczenia usług połączeń telefonicznych, w zakresie ich cen, różnorodności i jakości świadczonych usług.
Metryka ze strony archiwalnej
Autor informacji: | (Anna Streżyńska) / (2007-08-27) |
Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzałkowski) / (2007-08-27) |
Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzałkowski) / (2013-06-04 16:52) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip
Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
Osoba odpowiedzialna: | Anna Streżyńska |
Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
Data publikacji: | 19.09.2025 09:00 |