Decyzja regulacyjna dla rynku 16(7)
20 kwietnia 2011
Obowiązki regulacyjne na rynku świadczenia usługi zakańczania połączeń głosowych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej Cyfrowego Polsatu SA.
W decyzji wydanej 19 kwietnia 2011 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej ustalił, że na rynku świadczenia usługi zakańczania połączeń głosowych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej Cyfrowy Polsat, nie występuje skuteczna konkurencja. W związku z tym Prezes UKE wyznaczył Cyfrowy Polsat jako przedsiębiorcę telekomunikacyjnego zajmującego znaczącą pozycję na tym rynku oraz utrzymał nałożone na Cyfrowy Polsat decyzją nr DART-SMP-6043-5/08(20) z dnia 11 marca 2009 r. następujące obowiązki regulacyjne:
- obowiązek polegający na równym traktowaniu przedsiębiorców telekomunikacyjnych w zakresie dostępu telekomunikacyjnego, w szczególności przez oferowanie jednakowych warunków w porównywalnych okolicznościach, a także oferowaniu usług oraz udostępnianiu informacji na warunkach nie gorszych od stosowanych w ramach własnego przedsiębiorstwa lub w stosunkach z podmiotami zależnymi;
- obowiązek polegający na ogłaszaniu lub udostępnianiu informacji w sprawach zapewnienia dostępu telekomunikacyjnego, dotyczących specyfikacji technicznych sieci i urządzeń telekomunikacyjnych, charakterystyki sieci, zasad i warunków świadczenia usług oraz korzystania z sieci, a także opłat.
Prezes UKE zmienił także obowiązki nałożone na Cyfrowy Polsat decyzją nr DART-SMP-6043-5/08(20) z dnia 11 marca 2009 r. tj.:
- obowiązek, o którym mowa w art. 34 ust. 1 i 2 ustawy Prawo telekomunikacyjne, nadając mu następujące brzmienie: obowiązek uwzględniania uzasadnionych wniosków przedsiębiorców telekomunikacyjnych o zapewnienie im dostępu telekomunikacyjnego, w tym użytkowania elementów sieci oraz udogodnień towarzyszących, w celu świadczenia usługi zakańczania połączeń głosowych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej (sieci telefonii komórkowej) Cyfrowego Polsatu SA w szczególności poprzez:
- zapewnienie określonych elementów sieci telekomunikacyjnej, w tym linii i łączy, niezbędnych do zapewnienia dostępu do sieci;
- przyznawanie dostępu do interfejsów, protokołów lub innych kluczowych technologii niezbędnych dla interoperacyjności usług, w tym usług sieci wirtualnych;
- zapewnienie infrastruktury telekomunikacyjnej, kolokacji oraz innych form wspólnego korzystania z budynków;
- zapewnienie funkcji sieci niezbędnych do zapewnienia pełnej interoperacyjności usług, w tym świadczenia usług w sieciach inteligentnych;
- zapewnienie połączenia sieci lub urządzeń telekomunikacyjnych oraz udogodnień z nimi związanych;
- prowadzenie negocjacji w sprawie dostępu telekomunikacyjnego w dobrej wierze oraz utrzymanie uprzednio ustanowionego dostępu telekomunikacyjnego do określonych sieci telekomunikacyjnych, urządzeń lub udogodnień towarzyszących;
- uwzględnianie uzasadnionych wniosków o dostęp telekomunikacyjny poprzez interfejs systemu informatycznego oraz
- obowiązek, o którym mowa w art. 44 ustawy Prawo telekomunikacyjne, nadając mu następujące brzmienie: obowiązek polegający na zakazie stosowania zawyżonych stawek za zakańczanie połączeń głosowych (dalej także „MTR”) w ruchomej publicznej sieci telefonicznej (sieci telefonii komórkowej) Cyfrowego Polsatu SA z siedzibą w Warszawie. Przez stosowanie zawyżonych stawek MTR rozumie się ustalanie przez Cyfrowy Polsat SA stawek MTR wyższych niż stawki MTR zasiedziałego operatora MNO.
Decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu.
Rynek świadczenia usługi zakańczania połączeń głosowych w poszczególnych ruchomych sieciach telefonicznych jest rynkiem charakterystycznym, jeśli chodzi o pozycję rynkową przedsiębiorców na nim działających. Mamy tu bowiem do czynienia z sytuacją, w której każdy operator ruchomej publicznej sieci telefonicznej jest jedynym dostawcą usługi zakańczania połączeń głosowych we własnej sieci. Oznacza to, że każdy operator jest monopolistą w zakresie zakańczania połączeń we własnej sieci.
Sytuacja taka występuje również na rynku zakańczania połączeń głosowych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej Cyfrowy Polsat. Operator ten posiada zatem pozycję dominującą w rozumieniu prawa konkurencji i prawa wspólnotowego, której odpowiednikiem w Prawie telekomunikacyjnym jest pozycja znacząca.
Metryka ze strony archiwalnej
Autor informacji: | (Anna Streżyńska) / (2011-04-20) |
Udostępnienie informacji: | (Anna Lewandowska) / (2011-06-24 14:35) |
Ostatnia zmiana: | ( ) / (2011-08-12 10:05) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
Osoba odpowiedzialna: | Anna Streżyńska |
Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
Data publikacji: | 19.09.2025 09:00 |