Decyzja regulacyjna dla PTC
27 maja 2011
Obowiązki regulacyjne Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. w sprawie dostosowania opłat z tytułu dostępu telekomunikacyjnego w zakresie stawki z tytułu zakańczania połączeń głosowych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej.
W dniu 27 maja 2011 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej na podstawie art. 40 ust. 4 w związku z art. 40 ust. 3 oraz art. 40 ust. 2 Pt oraz na podstawie art. 104 kpa, w związku z art. 206 ust. 1 Pt wydał decyzję nr DHRT-WWM-6093-2/10 w sprawie dostosowania opłat z tytułu dostępu telekomunikacyjnego w zakresie stawki z tytułu zakańczania połączeń głosowych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
W sentencji powyższej decyzji, Prezes UKE:
- ustalił wysokość opłat z tytułu dostępu telekomunikacyjnego w zakresie stawki z tytułu zakańczania połączeń głosowych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej PTC na poziomie 0,0966 zł/min.;
- zobowiązał PTC do corocznego przedstawiania Prezesowi UKE uzasadnienia opłat, o którym mowa w art. 40 ust. 2 ustawy Pt, wyznaczonych na podstawie danych kosztowych za ostatni zakończony rok obrotowy, nie później niż w terminie stu dwudziestu (120) dni kalendarzowych od zakończenia wyżej wymienionego roku.
Wydanie przedmiotowej decyzji przez Prezesa UKE jest wynikiem przeprowadzonego postępowania w sprawie dostosowania opłat MTR i poprzedzającej to postępowanie analizy kosztów PTC. W wyniku tej analizy stawkę MTR 2011 ustalono w oparciu o uzasadnione koszty operatora; projekt rozstrzygnięcia znalazł następnie akceptację Komisji Europejskiej.
Wydanie przedmiotowej decyzji w miejsce spodziewanej decyzji określającej tzw. Porozumienie inwestycyjne Prezesa UKE z PTC jest także spowodowane negatywnym stanowiskiem konsultacyjnym KIGEiT w postępowaniu prowadzonym przez Prezesa UKE na podstawie art. 43 a Pt.
Postępowanie prowadzone na podstawie art. 43a Pt było uwarunkowane uzyskaniem zgody wszystkich operatorów i brakiem antykonkurencyjnego oddziaływania przyjętych rozwiązań.
Popierając co do zasady przekazanie zwiększonego przychodu z tytułu MTR na inwestycje w sieci w białych plamach, w swoim stanowisku w tym postępowaniu KIGEiT wskazał, iż zmniejszenie tempa spadku stawek MTR, oznacza zmniejszenie tempa spadku cen detalicznych. Oznacza to utrzymanie wysokich przychodów po stronie MNO w znacznej części finansowanych przez operatorów sieci stacjonarnych. KIGEiT wskazał, a Prezes UKE po dogłębnej analizie uznał za prawdę, że w efekcie to operatorzy zrzeszeni w KIGEiT będą faktycznie ponosili koszty inwestycji w obszarach białych plam jako płatnicy netto rozliczeń międzyoperatorskich, a koszty te szacowane wstępnie przez KIGEiT wynoszą w sumie aż 70 mln zł. Tym samym, KIGEiT oczekiwał rekompensaty (w postaci uregulowania kwestii rozliczeń międzyoperatorskich, wynikających z roszczeń PTC związanych z decyzjami Prezesa UKE MTR 2007 i MTR 2008.) Podobny tok rozumowania został przyjęty w porozumieniu zawartym przez KIGEIT z Telekomunikacją Polską SA. a także w Porozumieniu z Telekomunikacją Polską SA w 2009 r., które również zostało przyjęte w sposób niekontrowersyjny dla żadnego z uczestników rynku i uwarunkowane szeregiem porozumień dwustronnych.
Prezes UKE przypomina, że decyzje MTR 2007 i MTR 2008, w których ustalił wysokość stawki za zakańczanie w sieci PTC zostały uchylone przez sąd wyłącznie ze względów formalnych. PTC oczekiwała jednak zastosowania wstecz w rozliczeniach międzyoperatorskich stawki 44 gr/min.
W ocenie Prezes UKE ww. stawki miały antykonsumencki wpływ na ceny detaliczne i utrzymywały się w Polsce w okresie, w którym stawki MTR w krajach Unii Europejskiej były na znacznie niższym poziomie. Średnia stawka MTR dla krajów Unii Europejskiej wynosiła w chwili wydawania decyzji MTR 2007 - 38,02 gr/min i obniżki stawek wprowadzone decyzjami regulacyjnymi w 2007 r. oraz 2008 r. były uzasadnione choćby porównaniami stawek za zakańczanie połączeń na innych europejskich rynkach. Stawki za zakańczanie połączeń w sieciach komórkowych przez wiele lat były dalekie od kosztów ponoszonych przez operatora a związanych ze świadczeniem usług. Powyższe znalazło potwierdzenie w działaniach innych europejskich regulatorów, którzy – znacznie wcześniej - rozpoczęli redukcję stawek za zakańczanie połączeń w sieciach ruchomych.
Na podstawie art. 206 ust. 2a w związku z art. 206 ust. 2 ustawy Pt, niniejsze decyzje podlegają natychmiastowemu wykonaniu.
Metryka ze strony archiwalnej
Autor informacji: | (Anna Streżyńska) / (2011-05-27) |
Udostępnienie informacji: | (Anna Lewandowska) / (2011-06-14 13:56) |
Ostatnia zmiana: | (Anna Lewandowska) / (2011-09-28 15:52) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki
Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
Osoba odpowiedzialna: | Anna Streżyńska |
Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
Data publikacji: | 19.09.2025 09:00 |