Ustawienia

Social Media

Przełącznik języków

Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej o konkursie na operatora wyznaczonego na lata 2026-2035

Na podstawie art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. Prawo pocztowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 1640, z późn. zm.), zwanej dalej „Prawem pocztowym”, oraz § 3 rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 25 listopada 2013 r. w sprawie konkursu na operatora wyznaczonego (Dz. U. z 2013 r. poz. 1466, z późn. zm.) ogłasza się, co następuje:

Z dniem opublikowania niniejszego ogłoszenia, zgodnie z § 1 ww. rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 25 listopada 2013 r. w sprawie konkursu na operatora wyznaczonego, rozpoczyna się konkurs na operatora wyznaczonego do świadczenia:

  1. usług powszechnych, o których mowa w art. 45 ust. 1 Prawa pocztowego, w obrocie krajowym i zagranicznym w ramach obowiązku, o którym mowa w art. 46 Prawa pocztowego,
  2. publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, zwanej dalej „PURDE”, o której mowa w art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 1045 z późn. zm.), zwanej dalej „UDE”, w ramach obowiązku, o którym mowa w art. 38 ust. 1 UDE, 
  3. publicznej usługi hybrydowej, zwanej dalej „PUH”, o której mowa w art. 2 pkt 7 UDE w ramach obowiązku, o którym mowa w art. 45 ust. 1 UDE.
  1. Przedmiot Konkursu.

Przedmiotem konkursu jest wyłonienie operatora pocztowego, który zostanie wyznaczony do świadczenia na okres 10 lat tj. w latach 2026-2035:

  1. usług powszechnych, o których mowa w art. 45 ust. 1 Prawa pocztowego, do których zalicza się świadczone w obrocie krajowym i zagranicznym w ramach obowiązku, o którym mowa w art. 46 Prawa pocztowego, usługi pocztowe, z wyłączeniem usług pocztowych świadczonych dla nadawców masowych, obejmujących:

1)   przyjmowanie, sortowanie, przemieszczanie i doręczanie:

a)  przesyłek listowych, w tym poleconych i z zadeklarowaną wartością, o wadze do 2000 g i liczonych z tolerancją 2 mm wymiarach:

  • maksymalnych - 900 mm, stanowiących sumę długości, szerokości i wysokości, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 600 mm, a w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu - 1040 mm, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może przekroczyć 900 mm,
  • minimalnych - 170 mm w przypadku przesyłki listowej w formie rulonu, stanowiących sumę długości i podwójnej średnicy, przy czym największy wymiar nie może być mniejszy niż 100 mm,
  • minimalnych strony adresowej - 90x140 mm,

b)  przesyłek dla ociemniałych,

c)  paczek pocztowych, w tym z zadeklarowaną wartością, o masie do 10 000 g i sumie wymiarów (długość, szerokość, wysokość) nieprzekraczającej 3000 mm, przy czym najdłuższy wymiar nie przekracza 1500 mm;

2)  sortowanie, przemieszczanie i doręczanie nadesłanych z zagranicy paczek pocztowych o masie do 20 000 g i wymiarach, o których mowa w pkt 1 lit. c powyżej.

  1. PURDE rozumianej zgodnie z UDE tj. jako usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, o której mowa w art. 3 pkt 36 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz. U. UE. L. z 28.08.2014, str. 73, z późn. zm.), świadczona przez operatora wyznaczonego.
  2. PUH rozumianej zgodnie z UDE tj. jako usługa pocztowa polegająca na przesyłaniu przesyłek pocztowych przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, jeżeli na etapie przyjmowania, przemieszczania lub doręczania przekazu informacyjnego przyjmują one fizyczną formę przesyłki listowej, jeżeli nadawcą przesyłki listowej jest podmiot publiczny.
  1. Wymagania
  1. Wymagania w zakresie świadczenia usług powszechnych.

1.1 Wymagania w zakresie warunków świadczenia usług powszechnych w jednolity sposób w porównywalnych warunkach.

Operator wyznaczony obowiązany jest świadczyć usługi powszechne w sposób jednolity w porównywalnych warunkach na obszarze całego kraju, zgodnie z wymaganiami określonymi przepisami Prawo pocztowe oraz rozporządzenia Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 29 kwietnia 2013 r. w sprawie warunków wykonywania usług powszechnych przez operatora wyznaczonego (Dz. U. z 2020 r. poz. 1026 z późn. zm.), zwanym dalej „Rozporządzeniem”.

1.2 Wymagania w zakresie rozmieszczenia placówek pocztowych oraz nadawczych skrzynek pocztowych operatora wyznaczonego.

Operator wyznaczony obowiązany jest posiadać:

1) placówki pocztowe rozmieszczone w sposób określony w Rozporządzeniu, tj.:

  • jedna stała placówka pocztowa operatora wyznaczonego, licząc średnio w skali kraju, przypada na 6000 mieszkańców na terenie gmin miejskich i gmin miejsko‑wiejskich;
  • jedna placówka pocztowa operatora wyznaczonego, licząc średnio w skali kraju, przypada na 85 km2 powierzchni w gminach wiejskich;
  • w każdej gminie powinna być uruchomiona co najmniej jedna stała placówka pocztowa operatora wyznaczonego;
  • lokalizacja placówek pocztowych operatora wyznaczonego, uwzględnia występujące na danym obszarze zapotrzebowanie na usługi.

2) procentowy udział nadawczych skrzynek pocztowych umieszczonych w sposób i w miejscu umożliwiającym korzystanie z nich osobie niepełnosprawnej, poruszającej się za pomocą wózka inwalidzkiego, w szczególności skrzynek instalowanych w placówkach pocztowych operatora wyznaczonego lub na nieruchomościach użytkowanych przez te placówki, w ogólnej liczbie nadawczych skrzynek pocztowych instalowanych w miejscowym obszarze pocztowym przez operatora wyznaczonego nie może być niższy niż 95%;

  • liczba nadawczych skrzynek pocztowych instalowanych przez operatora wyznaczonego w miejscowym obszarze pocztowym umieszczonych w sposób określony wyżej powinna być dostosowana do potrzeb lokalnej społeczności.
    1. Wymagania w zakresie wskaźników czasu przebiegu przesyłek pocztowych w zakresie usług powszechnych.

Operator wyznaczony obowiązany jest doręczać przesyłki pocztowe z zachowaniem wskaźników czasu przebiegu przesyłek pocztowych w obrocie krajowym określonych w załączniku nr 1 do Rozporządzenia.

Czas przebiegu przesyłek pocztowych określany jest jako D + n, gdzie:

1.   "D" oznacza dzień zawarcia umowy:

a)  w przypadku przesyłek rejestrowanych - jest to ten sam dzień albo dzień następny, jeżeli umowa została zawarta po godzinie, podanej przez operatora wyznaczonego do publicznej wiadomości, po której traktuje on umowę jako zawartą w dniu następnym;

b)  w przypadku przesyłek niebędących przesyłkami rejestrowanymi jest to ten sam dzień albo dzień następny, jeżeli wrzucenie przesyłki listowej do nadawczej skrzynki pocztowej nastąpiło po podanym na niej czasie ostatniego wyjmowania przesyłek pocztowych z tej skrzynki;

2.   "n" oznacza liczbę dni, które upłynęły od dnia nadania do dnia doręczenia przesyłki pocztowej.

Do czasu przebiegu przesyłek pocztowych nie wlicza się dni ustawowo wolnych od pracy oraz sobót.

Wskaźniki czasu przebiegu przesyłek pocztowych w obrocie krajowym obowiązujące od dnia 1 stycznia 2025 r.

Rodzaj przesyłek

Czas przebiegu przesyłek pocztowych

Wskaźnik czasu przebiegu przesyłek pocztowych*)

Przesyłki listowe najszybszej kategorii  

D+3

90 %

Przesyłki listowe niebędące przesyłkami listowymi najszybszej kategorii  

D+5

97%

Paczki pocztowe najszybszej kategorii

D+3

93%

Paczki pocztowe niebędące paczkami pocztowymi najszybszej kategorii

D+5

98%

 

*)   Udział liczby przesyłek pocztowych doręczonych w określonym terminie liczonym od dnia nadania do dnia doręczenia (liczba przesyłek pocztowych doręczonych w określonym terminie i w terminach go poprzedzających) do ogólnej liczby nadanych przesyłek pocztowych, wyrażony w procentach. W odniesieniu do przesyłek rejestrowanych za dzień doręczenia uważa się także pozostawienie w skrzynce oddawczej adresata zawiadomienia o próbie doręczenia, jeżeli w chwili doręczenia takiej przesyłki stwierdzono nieobecność adresata lub innych osób uprawnionych do odbioru przesyłki.

  1. Wymagania w zakresie zapewnienia świadczenia usług powszechnych po przystępnych cenach.

Operator wyznaczony obowiązany jest:

  • świadczyć usługi powszechne po przystępnych cenach;
  • ustalać opłaty za usługi powszechne w sposób przejrzysty i niedyskryminujący oraz odzwierciedlający koszty świadczenia tych usług.
    1. Wymagania w zakresie częstotliwości opróżniania nadawczej skrzynki pocztowej i doręczania przesyłek pocztowych w zakresie usług powszechnych.

Operator wyznaczony obowiązany jest świadczyć usługi powszechne z częstotliwością zapewniającą co najmniej jedno opróżnianie nadawczej skrzynki pocztowej i doręczanie przesyłek pocztowych, co najmniej w każdy dzień roboczy i nie mniej niż przez 5 dni w tygodniu z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy.

  1. Wymagania w zakresie uzyskiwania przez nadawcę dokumentu potwierdzającego odbiór przesyłki rejestrowanej.

Operator wyznaczony obowiązany jest świadczyć usługi powszechne w sposób umożliwiający uzyskanie przez nadawcę dokumentu potwierdzającego odbiór przesyłki rejestrowanej, wyłącznie na pisemne żądanie nadawcy.

Operator wyznaczony przyjmuje w placówce nadawczej od nadawcy żądanie, o którym mowa powyżej, na odpowiednio wypełnionym formularzu w postaci papierowej dołączonym do przesyłki, opatrzonym napisem "Potwierdzenie odbioru" albo, na wniosek nadawcy, przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, o ile formę taką dopuszcza operator wyznaczony.

Uzyskanie dokumentu potwierdzającego odbiór przesyłki rejestrowanej polega na doręczeniu nadawcy formularza, w postaci papierowej, na którym adresat pokwitował odbiór przesyłki rejestrowanej, albo dostarczenie nadawcy na jego wniosek informacji o doręczeniu przesyłki przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, o ile formę taką dopuszcza operator wyznaczony. Do doręczenia formularza stosuje się odpowiednio przepisy art. 37 Prawa pocztowego.

  1. Wymagania w zakresie świadczenia PURDE.

Operator wyznaczony obowiązany jest:

  1. świadczyć PURDE:
  1. zgodnie ze Standardem, o którym mowa w art. 26a ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1725), zwanym dalej „Standardem”.
  2. po przystępnych cenach;
  3. zapewniając:
  • identyfikację nadawcy przed wysłaniem danych;
  • identyfikację adresata przed dostarczeniem danych;
  • zabezpieczenie wysłania i otrzymania danych zaawansowaną pieczęcią elektroniczną w sposób wykluczający możliwość niewykrywalnej zmiany danych;
  • wskazanie nadawcy i adresatowi każdej zmiany danych niezbędnej do celów wysłania lub otrzymania danych;
  • wskazanie, za pomocą kwalifikowanego elektronicznego znacznika czasu, daty i czasu wysłania, otrzymania i wszelkiej zmiany danych.
  1. udostępniać podmiotom publicznym oraz podmiotom niepublicznym korzystającym z PURDE skrzynki doręczeń, w tym:
  1. zapewniać gwarantowaną dostępność skrzynki doręczeń;
  2. zapewniać gwarantowaną pojemność skrzynek doręczeń dla podmiotów publicznych i podmiotów niepublicznych z podziałem na korespondencję prowadzoną z podmiotami publicznymi i podmiotami niepublicznymi;
  3. przechować wysłane i odebrane dane w ramach gwarantowanej pojemności skrzynki doręczeń;
  1. zapewniać system teleinformatyczny, w którym udostępniane są skrzynki doręczeń, spełniający wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1557, z późn. zm.);
  2. wystawiać dowody wysłania i dowody otrzymania zgodnie ze Standardem;
  3. uzyskać dla świadczonej PURDE wpis do rejestru dostawców usług zaufania, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej.
  1. Wymagania w zakresie świadczenia PUH.

Operator wyznaczony obowiązany jest świadczyć PUH:

  1. w sposób jednolity w porównywalnych warunkach;
  2. przy zapewnieniu na terytorium całego kraju rozmieszczenia placówek pocztowych operatora wyznaczonego zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 47 pkt 3 Prawa pocztowego, tj. zgodnie z wymaganiami w zakresie usług powszechnych wskazanymi w pkt 1.2. ppkt 1 niniejszego ogłoszenia;
  3. z uwzględnieniem:
  1. wskaźników czasu przebiegu przesyłek listowych w ramach PUH;
  2. wymagań dotyczących przyjmowania i doręczania przesyłek listowych w ramach PUH;
  3. okoliczności uznania usług za niewykonane lub nienależycie wykonane;
  4. maksymalnej łącznej wielkości załączników w pojedynczej korespondencji

- określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 50 UDE;

  1. po przystępnych cenach;
  2. z częstotliwością zapewniającą doręczanie przesyłek listowych co najmniej w każdy dzień roboczy i nie mniej niż przez 5 dni w tygodniu z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy;
  3. w sposób zapewniający uzyskanie przez nadawcę dokumentu elektronicznego potwierdzającego odbiór przesyłki rejestrowanej, o której mowa w art. 3 pkt 23 Prawa pocztowego;
  4. z zapewnieniem:
  1. funkcjonowania infrastruktury niezbędnej do wydruku i kopertowania korespondencji nadanej w postaci elektronicznej;
  2. funkcjonowania sieci pocztowej niezbędnej do sortowania, przemieszczania i doręczania przesyłek listowych;
  3. przekształcenia dokumentu elektronicznego, nadany przez podmiot publiczny z adresu do doręczeń elektronicznych w przesyłkę listową w celu doręczenia korespondencji do adresata w sposób zautomatyzowany, zapewniający ochronę tajemnicy pocztowej na każdym etapie realizacji usługi;
  4. potwierdzenia daty i czasu wykonania czynności przekształcenia dokumentu elektronicznego;
  5. spełnienia wymagań technicznych dla wydruków dokumentów elektronicznych realizowanych w zakresie PUH określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 48 UDE.
  1. Informacja o miejscu udostępnienia dokumentacji konkursowej.

Dokumentację konkursową udostępnia się operatorowi pocztowemu w siedzibie Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Warszawie przy ul. Giełdowej 7/9, w Sekretariacie Departamentu Rynku Pocztowego, w pokoju nr 10.10, od dnia opublikowania ogłoszenia o konkursie w dni robocze, w godzinach od 9:00 do 15:00.

  1. Informacja o miejscu i formie złożenia oferty.

Oferty należy składać w formie określonej w dokumentacji konkursowej w siedzibie Urzędu Komunikacji Elektronicznej w Warszawie przy ul. Giełdowej 7/9, w Kancelarii Głównej, w pokoju nr 01.37. Składający ofertę otrzyma pokwitowanie jej złożenia o treści określonej w dokumentacji konkursowej.

  1. Informacja o terminie złożenia oferty.

Oferty należy składać w terminie do dnia 31 marca 2025 r., w dni robocze, w godzinach od 9:00 do 15:00.

  1. Kryteria oceny oferty.

W konkursie Komisja konkursowa dokona oceny punktowej oferty/ofert pod kątem niżej wymienionych kryteriów oceny ofert:

  1. zachowanie ciągłości świadczenia usług powszechnych;
  2. zapewnienie wymaganych wskaźników czasu przebiegu przesyłek pocztowych w zakresie usług powszechnych oraz dostępności usług powszechnych;
  3. koszt świadczenia usług powszechnych przedstawionego przez operatora pocztowego;
  4. zapewnienie rentowności świadczenia usług powszechnych;
  5. zdolności realizacji zadań operatora wyznaczonego, w tym wykonywanych na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa lub bezpieczeństwa i porządku publicznego;
  6. zdolność ekonomiczna i techniczna operatora pocztowego do świadczenia usług powszechnych;
  7. zdolność do efektywnego świadczenia PURDE;
  8. zdolność do efektywnego świadczenia PUH.

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elektronicznej
Osoba odpowiedzialna: Aleksandra Bargiełowska-Antczak
Osoba publikująca informację: Wojciech Gunia
Data publikacji: 30.12.2024 08:55