Ustawienia

Social Media

Przełącznik języków

Niezależna Grupa Regulatorów (IRG) i Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC)

Niezależna Grupa Regulatorów (IRG) i Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC)

Niezależna Grupa Regulatorów (IRG) powstała w roku 1997 jako niesformalizowana inicjatywa współpracy pomiędzy urzędami regulacyjnymi w celu wymiany doświadczeń w istotnych sprawach dotyczących regulacji i rozwoju europejskiego rynku telekomunikacyjnego u progu liberalizacji rynków na mocy ram regulacyjnych z roku 1998 (tzw. zasady otwartej sieci).

W ramach IRG funkcjonował niewielki sekretariat koordynujący pracę zorganizowany na zasadzie woluntarystycznej. Z czasem zakres obowiązków i wyzwań stojących przed regulatorami rynku telekomunikacyjnego systematycznie zwiększał się, co jednak nie znajdowało odzwierciedlenia
w strukturze oraz zasobach kadrowych i finansowych IRG.

Utrzymywanie gremium działającego na zasadzie dobrowolności bez usankcjonowanych procedur wewnętrznych oraz sposobów finansowania działalności na dłuższą metę okazało się wysoce problematyczne i mało efektywne. Stąd w drugiej połowie 2006 r. zainicjowano prace nad zmianami organizacyjnymi w IRG. Impulsem do podjęcia tych prac były również zapowiedzi zmian instytucjonalnych ze strony Komisji Europejskiej zmierzających w kierunku rozszerzenia niektórych uprawnień Komisji i utworzenia europejskiego regulatora rynku telekomunikacyjnego.

Sformalizowanie IRG poprzez przekształcenie Grupy w organizację non-profit posiadającą osobowość prawną i działającą na zasadach prawa belgijskiego nastąpiło w roku 2008. Organizacji nadano statut oraz wprowadzono roczne składki członkowskie.

IRG ma siedzibę w Brukseli. Jest gremium, na którym regulatorzy spotykają się wyłącznie we własnym gronie przed posiedzeniami Grupy Kontaktowej (niższy szczebel) i Rady Organów Regulacyjnych BEREC, bez udziału przedstawicieli Komisji Europejskiej. Ponadto w sekretariacie IRG w Brukseli odbywają się obecnie praktycznie wszystkie spotkania grup roboczych BEREC. IRG ułatwia współpracę między członkami i wspiera ich w realizacji zadań poprzez udostępnienie odpowiednich narzędzi
i zasobów, a także wiedzy i informacji.

Więcej informacji o IRG

Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC)

BEREC to Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 z dnia 11 grudnia 2018 r., które zastąpiło poprzednie rozporządzenie (WE) nr 1211/2009. BEREC rozpoczął swoją działalność w styczniu 2010 r.

W skład BEREC wchodzą szefowie lub nominowani wysokiej rangi przedstawiciele krajowych organów regulacyjnych z państw członkowskich Unii Europejskiej.

BEREC jest także otwarty na udział organów regulacyjnych właściwych w dziedzinie łączności elektronicznej z państw trzecich, jeżeli te państwa trzecie zawarły z Unią umowy w tym przedmiocie.

Misja

BEREC ma na celu wspieranie niezależnej, spójnej i wysokiej jakości regulacji rynków cyfrowych z korzyścią dla Europy i jej obywateli.”

BEREC przyczynia się do rozwoju i lepszego funkcjonowania wewnętrznego rynku sieci i usług łączności elektronicznej. Robi to, mając na celu zapewnianie spójnego stosowania unijnych ram regulacyjnych oraz zmierzając do promowania skutecznego rynku wewnętrznego w sektorze telekomunikacji, aby przynieść jeszcze większe korzyści zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom.

Ponadto BEREC pomaga Komisji Europejskiej i krajowym organom regulacyjnym we wdrażaniu unijnych ram regulacyjnych łączności elektronicznej. Udziela porad instytucjom europejskim na wniosek lub z własnej inicjatywy i uzupełnia na szczeblu europejskim zadania regulacyjne wykonywane na szczeblu krajowym przez krajowe organy regulacyjne.

Krajowe organy regulacyjne i Komisja Europejska są zobowiązane w największym możliwym stopniu uwzględniać wszelkie opinie, rekomendacje, wytyczne, rady i najlepsze praktyki regulacyjne przyjęte przez BEREC.

Zadania BEREC

Ogólnym zadaniem BEREC jest wspomaganie Komisji Europejskiej, innych instytucji europejskich i krajowych organów regulacyjnych, w roli głównego organu doradczego w dziedzinie sektora łączności elektronicznej.

W tym celu BEREC wydaje wytyczne dotyczące różnych tematów, dostarcza opinie, zalecenia, wspólne stanowiska, najlepsze praktyki i metodologie. Ponadto BEREC sporządza sprawozdania dotyczące kwestii technicznych, prowadzi rejestry, listy i bazy danych.

Rola BEREC została wzmocniona przez nowe rozporządzenie BEREC i dyrektywę (UE) 2018/1972 ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej, która dodała mu znaczną liczbę nowych zadań.

BEREC wypełnia swoje zadania również zgodnie z:

-     rozporządzeniem w sprawie roamingu (rozporządzenie (WE) 531/2012) oraz

-     rozporządzeniem w sprawie jednolitego rynku telekomunikacyjnego (rozporządzenie (UE) 2015/2120).

Cele strategiczne BEREC

Cele strategiczne BEREC wynikają bezpośrednio z Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej (art. 3 ust.2):

  1. Promowanie łączności oraz dostępu do sieci o bardzo dużej przepustowości.
  2. Promowanie konkurencji i efektywnych inwestycji.
  3. Przyczynianie się do rozwoju rynku wewnętrznego.
  4. Wspieranie interesów obywateli Unii.

Dodatkowo zostały zdefiniowane i dookreślone w strategii BEREC przyjmowanej na okres 5 lat, co  koresponduje z cyklem legislacyjnym Komisji Europejskiej. Ważnym wymiarem jest spójne wdrażanie i stosowanie przepisów EKŁE oraz realizacja celów zrównoważonego rozwoju dotyczących łączności
w ramach Europejskiego Zielonego Ładu.  

Jak działa BEREC

Podstawą są grupy robocze, w których współpracują eksperci z poszczególnych organów regulacyjnych. To one opracowują dokumenty BEREC, które następnie są omawiane przez tzw. Grupę Kontaktową i zatwierdzane przez Radę Organów Regulacyjnych.

Prace BEREC wspiera Urząd mający status agencji unijnej z siedzibą w Rydze.

Więcej informacji o BEREC i jego pracach na stronie BEREC.

Niezależna Grupa Regulatorów (IRG) i Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC)

Niezależna Grupa Regulatorów (IRG) powstała w roku 1997 jako niesformalizowana inicjatywa współpracy pomiędzy urzędami regulacyjnymi w celu wymiany doświadczeń w istotnych sprawach dotyczących regulacji i rozwoju europejskiego rynku telekomunikacyjnego u progu liberalizacji rynków na mocy ram regulacyjnych z roku 1998 (tzw. zasady otwartej sieci).

W ramach IRG funkcjonował niewielki sekretariat koordynujący pracę zorganizowany na zasadzie woluntarystycznej. Z czasem zakres obowiązków i wyzwań stojących przed regulatorami rynku telekomunikacyjnego systematycznie zwiększał się, co jednak nie znajdowało odzwierciedlenia
w strukturze oraz zasobach kadrowych i finansowych IRG.

Utrzymywanie gremium działającego na zasadzie dobrowolności bez usankcjonowanych procedur wewnętrznych oraz sposobów finansowania działalności na dłuższą metę okazało się wysoce problematyczne i mało efektywne. Stąd w drugiej połowie 2006 r. zainicjowano prace nad zmianami organizacyjnymi w IRG. Impulsem do podjęcia tych prac były również zapowiedzi zmian instytucjonalnych ze strony Komisji Europejskiej zmierzających w kierunku rozszerzenia niektórych uprawnień Komisji i utworzenia europejskiego regulatora rynku telekomunikacyjnego.

Sformalizowanie IRG poprzez przekształcenie Grupy w organizację non-profit posiadającą osobowość prawną i działającą na zasadach prawa belgijskiego nastąpiło w roku 2008. Organizacji nadano statut oraz wprowadzono roczne składki członkowskie.

IRG ma siedzibę w Brukseli. Jest gremium, na którym regulatorzy spotykają się wyłącznie we własnym gronie przed posiedzeniami Grupy Kontaktowej (niższy szczebel) i Rady Organów Regulacyjnych BEREC, bez udziału przedstawicieli Komisji Europejskiej. Ponadto w sekretariacie IRG w Brukseli odbywają się obecnie praktycznie wszystkie spotkania grup roboczych BEREC. IRG ułatwia współpracę między członkami i wspiera ich w realizacji zadań poprzez udostępnienie odpowiednich narzędzi
i zasobów, a także wiedzy i informacji.

Więcej informacji o IRG

Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC)

BEREC to Organ Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej ustanowiony rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 z dnia 11 grudnia 2018 r., które zastąpiło poprzednie rozporządzenie (WE) nr 1211/2009. BEREC rozpoczął swoją działalność w styczniu 2010 r.

W skład BEREC wchodzą szefowie lub nominowani wysokiej rangi przedstawiciele krajowych organów regulacyjnych z państw członkowskich Unii Europejskiej.

BEREC jest także otwarty na udział organów regulacyjnych właściwych w dziedzinie łączności elektronicznej z państw trzecich, jeżeli te państwa trzecie zawarły z Unią umowy w tym przedmiocie.

Misja

BEREC ma na celu wspieranie niezależnej, spójnej i wysokiej jakości regulacji rynków cyfrowych z korzyścią dla Europy i jej obywateli.”

BEREC przyczynia się do rozwoju i lepszego funkcjonowania wewnętrznego rynku sieci i usług łączności elektronicznej. Robi to, mając na celu zapewnianie spójnego stosowania unijnych ram regulacyjnych oraz zmierzając do promowania skutecznego rynku wewnętrznego w sektorze telekomunikacji, aby przynieść jeszcze większe korzyści zarówno konsumentom, jak i przedsiębiorcom.

Ponadto BEREC pomaga Komisji Europejskiej i krajowym organom regulacyjnym we wdrażaniu unijnych ram regulacyjnych łączności elektronicznej. Udziela porad instytucjom europejskim na wniosek lub z własnej inicjatywy i uzupełnia na szczeblu europejskim zadania regulacyjne wykonywane na szczeblu krajowym przez krajowe organy regulacyjne.

Krajowe organy regulacyjne i Komisja Europejska są zobowiązane w największym możliwym stopniu uwzględniać wszelkie opinie, rekomendacje, wytyczne, rady i najlepsze praktyki regulacyjne przyjęte przez BEREC.

Zadania BEREC

Ogólnym zadaniem BEREC jest wspomaganie Komisji Europejskiej, innych instytucji europejskich i krajowych organów regulacyjnych, w roli głównego organu doradczego w dziedzinie sektora łączności elektronicznej.

W tym celu BEREC wydaje wytyczne dotyczące różnych tematów, dostarcza opinie, zalecenia, wspólne stanowiska, najlepsze praktyki i metodologie. Ponadto BEREC sporządza sprawozdania dotyczące kwestii technicznych, prowadzi rejestry, listy i bazy danych.

Rola BEREC została wzmocniona przez nowe rozporządzenie BEREC i dyrektywę (UE) 2018/1972 ustanawiającą Europejski kodeks łączności elektronicznej, która dodała mu znaczną liczbę nowych zadań.

BEREC wypełnia swoje zadania również zgodnie z:

-     rozporządzeniem w sprawie roamingu (rozporządzenie (WE) 531/2012) oraz

-     rozporządzeniem w sprawie jednolitego rynku telekomunikacyjnego (rozporządzenie (UE) 2015/2120).

Cele strategiczne BEREC

Cele strategiczne BEREC wynikają bezpośrednio z Europejskiego kodeksu łączności elektronicznej (art. 3 ust.2):

  1. Promowanie łączności oraz dostępu do sieci o bardzo dużej przepustowości.
  2. Promowanie konkurencji i efektywnych inwestycji.
  3. Przyczynianie się do rozwoju rynku wewnętrznego.
  4. Wspieranie interesów obywateli Unii.

Dodatkowo zostały zdefiniowane i dookreślone w strategii BEREC przyjmowanej na okres 5 lat, co  koresponduje z cyklem legislacyjnym Komisji Europejskiej. Ważnym wymiarem jest spójne wdrażanie i stosowanie przepisów EKŁE oraz realizacja celów zrównoważonego rozwoju dotyczących łączności
w ramach Europejskiego Zielonego Ładu.  

Jak działa BEREC

Podstawą są grupy robocze, w których współpracują eksperci z poszczególnych organów regulacyjnych. To one opracowują dokumenty BEREC, które następnie są omawiane przez tzw. Grupę Kontaktową i zatwierdzane przez Radę Organów Regulacyjnych.

Prace BEREC wspiera Urząd mający status agencji unijnej z siedzibą w Rydze.

Więcej informacji o BEREC i jego pracach na stronie BEREC.

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elektronicznej
Osoba odpowiedzialna: Aleksandra Stepnowska
Osoba publikująca informację: Aleksandra Stepnowska
Data publikacji: 08.09.2020 09:12