Regulacje prawne
25 września 2024 r. weszła w życie ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928), która z dniem 25 grudnia 2024 r. wprowadziła możliwość dokonywania przez sygnalistów zgłoszeń zewnętrznych. Ustawa o ochronie sygnalistów ma na celu wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23.10.2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zarządzeniem z dnia 17 września 2024 r. w sprawie ustalenia zasad dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa w Urzędzie Komunikacji Elektronicznej (Dz. Urz. UKE poz. 11) wprowadził procedurę zgłoszeń zewnętrznych.
W załączeniu:
- Ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928),
Co jest przedmiotem procedury?
Procedura dotyczy naruszenia prawa, którym jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące obszarów wymienionych w art. 3 ust. 1 ustawy o ochronie sygnalistów.
Pomimo procedury zgłoszeń zewnętrznych zachęcamy do korzystania z procedury zgłoszeń wewnętrznych podmiotu prawnego w przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego, a sygnalista uważa, że nie zachodzi ryzyko działań odwetowych.
Zgłoszenie wewnętrzne jest najlepszym sposobem na przekazanie informacji osobom, które mogą przyczynić się do wczesnego i skutecznego wyeliminowania zagrożeń naruszeń prawa. Dzięki temu odpowiednie informacje będą docierały szybko do osób, które dysponują największymi możliwościami zbadania danego problemu oraz uprawnieniami do jego rozwiązania.
Kogo dotyczy procedura?
Procedurę stosuje się do sygnalisty — osoby fizycznej, która zgłasza informacje o naruszeniu prawa, które uzyskała w kontekście związanym z pracą i dotyczy ona dziedzin, które są we właściwości Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, w tym w szczególności do:
- pracownika, w tym także w przypadku, gdy stosunek pracy już ustał;
- osoby, która ubiega się o zatrudnienie i która uzyskała informację o naruszeniu prawa w procesie rekrutacji, który poprzedza zawarcie umowy;
- osoby, która świadczy pracę albo ubiega się o to, aby ją świadczyć na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- przedsiębiorcy;
- osoby, która świadczy pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
- praktykanta, stażysty i wolontariusza.
W jaki sposób można dokonać zgłoszenia?
- w formie elektronicznej, na dedykowany adres e-mail: ;
- listownie, na adres pocztowy Urzędu: ul. Giełdowa 7/9 01-211 Warszawa do Kierownika Biura Dyrektora Generalnego z dopiskiem „zgłoszenie sygnalizacyjne”;
- z wykorzystaniem załączonego formularza zgłoszeń, który po wypełnieniu można wysłać na adres e-mail lub listownie;
- telefonicznie pod numerem: +48 735 205 368 obsługiwanym przez pracowników Wydziału Kontroli Wewnętrznej Biura Dyrektora Generalnego (rozmowy są nagrywane);
- podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego w terminie 14 dni od dnia zawnioskowania o spotkanie przez sygnalistę.
Załącznik: Formularz zgłoszenia naruszenia prawa
Zgłoszenia zewnętrzne anonimowe pozostawia się bez rozpatrzenia.
W jaki sposób będzie rozpatrywane zgłoszenie?
Po otrzymaniu zgłoszenia podejmowane są działania następcze w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia.
Każde zgłoszenie zostanie przeanalizowane przez wyznaczonych pracowników Biura Dyrektora Generalnego.
W ciągu 7 dni od dokonania zgłoszenia zostanie wysłana do sygnalisty informacja o przyjęciu zgłoszenia przekazanego na dedykowany adres e-mail lub listownie, chyba że zgłaszający nie podał adresu, na który należy przekazać potwierdzenie albo istnieją uzasadnione podstawy sądzić, że potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia zagroziłoby poufności tożsamości sygnalisty albo sygnalista wystąpił z odmiennym wnioskiem w tym zakresie.
Jeżeli zgłoszenie będzie niekompletne, zostanie skierowana prośba do sygnalisty o uzupełnienie zgłoszenia w ciągu 14 dni od otrzymania takiej prośby.
Po wstępnej ocenie zgłoszenia Biuro Dyrektora Generalnego powoła specjalną Komisję do rozpatrzenia zgłoszenia.
Komisja przeprowadzi postępowanie, które zakończy się podjęciem decyzji o zasadności zgłoszenia. W przypadku zgłoszeń zasadnych wyda również rekomendacje o właściwych działaniach naprawczych lub dyscyplinujących w stosunku do osoby, której dotyczy zgłoszenie lub jego współpracowników, którzy dopuścili się naruszenia, oraz rekomendację możliwych działań zapobiegawczych, mających na celu wyeliminowanie w przyszłości naruszeń podobnych do opisanych w zgłoszeniu.
O wynikach działań podjętych przez Urząd Komunikacji Elektronicznej sygnalista zostanie poinformowany w ciągu 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego, po poinformowaniu o tym sygnalisty przed upływem terminu 3 miesięcy.
Jeżeli zgłoszenie zewnętrzne nie należy do zakresu działania Urzędu, zgłoszenie zewnętrzne przekazywane jest do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych oraz informuje się o tym sygnalistę.
Urząd odstępuje od przekazania zgłoszenia zewnętrznego, jeżeli zgłoszenie nie dotyczy informacji o naruszeniu prawa i informuje sygnalistę o odstąpieniu od przekazania zgłoszenia zewnętrznego, chyba że sygnalista nie podał danych kontaktowych.
W celu zachowania poufności i zapewniamy, że tylko i wyłącznie pracownicy upoważnieni mają dostęp do pełnej treści zgłoszenia sygnalisty oraz dostęp do informacji zawartych w zgłoszeniu jest ograniczony.
Osoby, upoważnione do przyjmowania i obsługi zgłoszeń oraz wchodzące w skład Komisji obowiązane są do zachowania w tajemnicy informacji uzyskanych w toku obsługi zgłoszeń.
Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych zostały wskazane w klauzuli poniżej.
Ochrona sygnalisty
Urząd Komunikacji Elektronicznej wobec sygnalisty nie podejmuje działań odwetowych ani próby lub groźby zastosowania takich działań.
Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
Warunkiem przyznania ochrony jest uzasadnione przekonanie sygnalisty, że będąca przedmiotem zgłoszenia informacja jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia oraz to, że stanowi informację o naruszeniu prawa w kontekście związanym z pracą.
Sygnalista dokonujący zgłoszenia w złej wierze lub zgłoszenia stanowiącego nadużycie nie podlega ochronie przewidzianej w ustawie o ochronie sygnalistów. Takiej ochronie nie podlegają również zgłaszający, którzy przy dokonywaniu zgłoszeń podają celowo i świadomie błędne lub wprowadzające w błąd informacje.
Tożsamość sygnalisty i osoby/osób, których dotyczy zgłoszenie są chronione - dane są poufne i mają do nich dostęp wyłącznie osoby do tego upoważnione. W trakcie i po zakończeniu czynności wyjaśniających przetwarzane są wyłącznie dane niezbędne.
Każdej osobie, która chce dokonać zgłoszenia naruszenia prawa przysługuje nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie, świadczone na podstawie ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Nieodpłatna pomoc prawna jest organizowana przez powiat albo miasto na prawach powiatu, który jest właściwy dla Twojego miejsca zamieszkania.
Sygnalistom przysługuje również ochrona prawna przed stosowaniem wobec nich działań odwetowych. Środkami ochrony prawnej są m.in.: złożenie zawiadomienia o możliwości popełnienia przestępstwa polegającego na zastosowaniu wobec sygnalisty działań odwetowych, do organów ścigania tj. Policji i jednostek prokuratury lub wystąpienie z roszczeniem o odszkodowanie lub zadośćuczynienie za dopuszczenie się zastosowania działań odwetowych.
Ponadto, sygnalista, który doświadczył działań odwetowych lub obawia się takich działań może zgłosić ten fakt Kierownikowi Biura Dyrektora Generalnego lub — w stosownych przypadkach — Dyrektorowi Generalnemu Urzędu, o podejmowanych wobec niego działaniach odwetowych w celu ich powstrzymania.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przyjmuje zgłoszenia, które dotyczą dziedzin będących w jego właściwości. Zgłoszenia dotyczące innych obszarów, prześlij do właściwego organu publicznego lub Rzecznika Praw Obywatelskich.
Zgłoszenie może być w każdym przypadku zgłoszone również do Rzecznika Praw Obywatelskich.
Dane kontaktowe do Rzecznika Praw Obywatelskich:
Zespół do spraw Sygnalistów Biura Rzecznika Praw Obywatelskich
ul. Puławska 99a,
02-595 Warszawa
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip
Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elektronicznej |
Osoba odpowiedzialna: | Monika Wojtysiak |
Osoba publikująca informację: | Przemysław Poznański |
Osoba modyfikująca informację: | Przemysław Poznański |
Data publikacji: | 25.12.2024 00:07 |
Data ostatniej modyfikacji: | 25.12.2024 00:09 |